امینت

تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

April 22, 2024
15:53 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 164764

ویژگی فضای خصوصی اندروید 15 می‌تواند بهتر از داده های حساس شما محافظت کند

Private Space که در نسخه بعدی اندروید موجود است، یک فضای ذخیره سازی رمزگذاری شده برای برنامه‌ها و فایل های خصوصی فراهم می‌کند.

احتمالاً قبلاً تلفن Android خود را با قرار دادن پین، اسکن صورت یا اثر انگشت ایمن کرده‌اید. اگر تا به حال می‌خواهید به داده‌های خاصی محافظت بیشتری بدهید، اندروید 15 به شما این امکان را می‌دهد که این کار را از طریق ویژگی جدیدی به نام فضای خصوصی انجام دهید.

همانطور که توسط Android Authority آزمایش شده است، Private Space یک منطقه رمزگذاری شده را در دستگاه Android شما تنظیم می کند که در آن می‌توانید برنامه ها و فایل های حساس یا خصوصی را پنهان کنید. این ویژگی مشابه گزینه Secure Folder در گوشی‌های Samsung Galaxy کار می‌کند که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها و فایل‌هایی را که می‌خواهید ایمن کنید و چگونه می‌خواهید آنها را ایمن کنید، انتخاب کنید.

هدف اصلی پشت فضای خصوصی جلوگیری از مشاهده داده های خاص توسط دزد، هکر یا کاربر غیرمجاز دیگری است که به تلفن شما دسترسی پیدا می کند. در حال حاضر اپلیکیشن Google’s Files گزینه مشابهی به نام پوشه امن را ارائه می دهد. این ویژگی فقط با فایل ها کار می کند، در حالی که Private Space می تواند برنامه های خاصی را نیز ایمن کند.

همچنین، می‌توانید قفل فایل شخص ثالث یا برنامه خزانه خصوصی را نیز نصب کنید. Google Play خانه بسیاری از این برنامه ها است. با این حال، از آنجایی که Private Space مستقیماً در سیستم عامل تعبیه شده است، این ویژگی قول می دهد استفاده آسان تر و احتمالاً ایمن تر باشد.

برای راه‌اندازی فضای خصوصی، باید به تنظیمات بروید، «امنیت و حریم خصوصی» را انتخاب کنید و سپس بر اساس «Android Authority» روی «فضای خصوصی» ضربه بزنید. پس از احراز هویت، می‌توانید وارد حساب Google خود شوید تا برنامه‌ها را راحت‌تر به فضای خصوصی اضافه کنید. برای مدیریت بهتر برنامه‌ها و فایل‌هایی که می‌خواهید محافظت کنید، می‌توانید یک حساب جداگانه تنظیم کنید، اگرچه این مرحله لازم نیست.

در مرحله بعد، نحوه ایمن سازی داده هایی را که می خواهید خصوصی نگه دارید، انتخاب کنید. می‌توانید از فرآیند قفل صفحه موجود خود – پین، اسکن صورت یا اثر انگشت – استفاده کنید یا روش دیگری را انتخاب کنید. انتخاب روشی دیگر ایمن تر خواهد بود زیرا فردی که راه خود را از طریق صفحه قفل شما می شکند، سپس با مانع دیگری در تلاش برای دسترسی به برنامه ها و فایل های محافظت شده شما روبرو می شود.

پس از فعال کردن فضای خصوصی، آن را در کشوی برنامه در صفحه اصلی با نماد قفل و متن “Private” خواهید دید. با ضربه زدن روی نماد فضای خصوصی، از شما می‌خواهد قفل آن را باز کنید. همیشه می‌توانید تنظیمات فضای خصوصی را تغییر دهید. برای مثال، می‌توانید نماد را از کشوی برنامه پنهان کنید تا شخص دیگری حتی آن را نبیند. تلاش برای تغییر تنظیمات به فضای خصوصی، از شما می خواهد که قفل این ویژگی را باز کنید.

به‌طور پیش‌فرض، برنامه‌های خاصی از جمله دوربین Google، Chrome، Contacts، Drive، Files، Photos و Play Store از قبل به فضای امن شما اضافه شده‌اند. برای افزودن موارد بیشتر، روی دکمه Install Apps ضربه بزنید و سپس مواردی را که می خواهید اضافه کنید انتخاب کنید. از طرف دیگر، روی نماد یک برنامه به مدت طولانی فشار دهید و “Install in Private” را انتخاب کنید.

به گفته Android Authority، اگرچه Private Space با اندروید 15 عرضه می شود، اما این ویژگی هنوز در آخرین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 15 2 در دسترس نیست. در عوض، نویسنده آن را روی یک تلفن پیکسل 8 پرو با اندروید 14 QPR3 بتای 2.1 آزمایش کرد که در واقع جدیدتر از آخرین پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 15 است. ردپای فضای خصوصی در نوامبر گذشته در بیلد اندروید 14 ظاهر شد، نشانه‌ای از اینکه گوگل چندین ماه است که روی این ویژگی کار می‌کند.

پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 15 2 در 21 مارس منتشر شد. گوگل احتمالاً نسخه نهایی سیستم‌عامل جدید را در تابستان معرفی می‌کند و اندروید 15 را در پاییز در کنار سری جدید پیکسل 9 گوگل عرضه می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.