امنیت

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

April 22, 2024
16:24 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 164768

63 درصد از متخصصان فناوری معتقدند هوش مصنوعی امنیت سایبری شرکت‌ها را بهبود می بخشد

بر کسی پوشیده نیست که کسب و کارها در سراسر جهان در حال پیاده سازی هوش مصنوعی برای کسب مزیت رقابتی در صنایع خود هستند. بر اساس مطالعه جدیدی که بر روی 2486 متخصص فناوری اطلاعات و امنیت انجام شده است، که توسط Google Cloud و Cloud Security Alliance انجام شده است، هوش مصنوعی می تواند تأثیر زیادی بر امنیت سایبری شرکت‌ها نیز داشته باشد.

بر اساس گزارش وضعیت هوش مصنوعی و بررسی امنیت، پنجاه و پنج درصد از شرکت‌ها در سراسر جهان در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود امنیت سایبری شرکت‌ها در سال 2024 هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که 21 درصد از تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات فکر می‌کنند هوش مصنوعی می‌تواند به آنها در ایجاد قوانین امنیتی کمک کند و 19 درصد معتقدند شبیه‌سازی حمله و نقض انطباق می‌تواند در نهایت محتمل‌ترین موارد استفاده از امنیت سایبری در سال 2024 باشد.

محققان در نظرسنجی خود نوشتند: ظهور هوش مصنوعی در امنیت سایبری نشان‌دهنده یک دوره تحول‌آفرین در حوزه دفاع دیجیتال است که ترکیبی از پیشرفت‌های امیدوارکننده و چالش‌های پیچیده را به همراه دارد. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در تقویت دفاع امنیتی، شناسایی تهدیدات نوظهور و تسهیل واکنش‌های سریع، متحدی حیاتی باشد.

همه مطمئن نیستند که هوش مصنوعی لزوماً امنیت سازمان آنها را بهبود می بخشد: فقط 63٪ از پاسخ دهندگان با این احساس موافق بودند. 36 درصد باقی مانده یا بی طرف بودند یا موافق نبودند که هوش مصنوعی نقش مهمی در بهبود امنیت سایبری آنها ایفا کند. این نظرسنجی یک شکاف سرسختانه را در میان کسانی که هوش مصنوعی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، نشان می‌دهد – افرادی که معتقدند تأثیر مهم و بالقوه تغییر دهنده زندگی بر شرکت‌ها و کسانی که معتقدند ممکن است بیش از ارزشش دردسرساز باشد.

در واقع، یک چهارم از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفتند که معتقدند هوش مصنوعی در نهایت به نفع هکرها و سایر بازیگران بد با اهداف مخرب خواهد بود و 9 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که مطمئن نیستند که هوش مصنوعی کدام طرف بیشترین سود را خواهد برد. همین درصد از پاسخ دهندگان (34 درصد) گفتند که هوش مصنوعی در نهایت به نفع متخصصان امنیت سایبری خواهد بود.

در هر صورت، متخصصان فناوری اطلاعات لزوماً هوش مصنوعی را تهدیدی برای شغل خود نمی دانند. اکثر پاسخ دهندگان (30٪) گفتند که هوش مصنوعی احتمالاً مهارت های آنها را “تقویت” خواهد کرد و 28٪ دیگر گفتند که احتمالاً آنها را در نقش امنیت سایبری خود پشتیبانی می کند.

محققان می‌گویند: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که اگرچه هوش مصنوعی تغییرات قابل‌توجهی را برای تیم‌های امنیتی ایجاد می‌کند، اما در درجه اول به عنوان یک ابزار مکمل به‌جای جایگزینی کامل تلقی می‌شود». قرار است به پر کردن شکاف‌های مهارتی و دانشی که صنعت را آزار داده است کمک کند، اما نگرانی‌های سالمی در مورد وابستگی بیش از حد به آن وجود دارد.

در مورد C-suite چطور؟
این مطالعه همچنین نشان داد که مدیران سطح C، که اغلب به طور کامل درگیر ماهیت در حال تغییر فناوری نیستند، به طور کامل روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کنند. هفتاد و چهار درصد از متخصصان فناوری اطلاعات گفتند که تیم رهبری اجرایی آنها حداقل تا حدودی از هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آن در شرکت آگاه است، در حالی که 82 درصد گفتند که فشار هوش مصنوعی شرکتی توسط IT هدایت نمی شود، بلکه توسط رهبری ارشد رهبری می شود. . جالب اینجاست که متخصصان فناوری اطلاعات می‌گویند که مدیران سطح بالای آن‌ها نیز به نظر می‌رسد اطلاعات بیشتری از هوش مصنوعی نسبت به گزارش‌های مستقیم خود دارند.

در این نظرسنجی آمده است: «سطوح C نسبت به کارکنان خود، آشنایی بیشتر خود را با فناوری‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهند». به عنوان مثال، 52 درصد از مدیران C-suite گزارش می دهند که با هوش مصنوعی مولد بسیار آشنا هستند، در حالی که تنها 11 درصد از کارکنان در تضاد کامل هستند.

با نگاهی به آینده، محققان هیچ نشانه‌ای از از دست دادن درخشش ابزارهای امنیت سایبری هوش مصنوعی در دنیای شرکت‌ها مشاهده نمی‌کنند. با این حال، آنها هشدار دادند که پیاده‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی بسیار سریع – و انجام این کار بدون آموزش کارکنان – می‌تواند منجر به اشتباهات و عواقب ناخواسته شود.

محققان نوشتند: «این تصویر پیچیده بر نیاز به یک رویکرد متعادل و آگاهانه برای یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در امنیت سایبری تأکید می‌کند، «ترکیب رهبری استراتژیک با مشارکت کارکنان و آموزش‌های جامع برای هدایت موثر چشم‌انداز تهدیدات سایبری در حال تحول».

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.