تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 23, 2024
18:16 سه شنبه، 4ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 164884

آیین‌نامه توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها در مهلت مقرر ابلاغ نشد

منبع: Peivast

مهلت یک هفته‌ای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وزارت بهداشت برای ابلاغ مصوبه‌ « توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها» به اتمام رسید و هنوز این مصوبه از سوی این وزارتخانه ابلاغ نشده است.

کمیسون اصل ۹۰ در جلسه ۲۰ فروردین ماه خود وزارت بهداشت را ملزم کرد تا پیش‌نویس امضا شده توسط وزرای ارتباطات و بهداشت در مورد توزیع دارو از طریق سکوها و کسب و کارهای اینترنتی را در عرض یک هفته ابلاغ کند.

طبق آنچه در صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ آمده است: « پیش‌نویس دستورالعمل موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت، در موضوع عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق سکو (پلتفرم)‌ها و کسب و کارهای اینترنتی را با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار، مطابق اظهارات وزرای بهداشت و ارتباطات در تاریخ ۱۴۰۳.۰۱.۰۲ به تایید و امضای طرفین رسیده حداکثر ظرف مدت یک هفته از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ و گزارش آن به کمیسیون ارسال شود.»

کمیسیون اصل ۹۰ در ۲۹ آبان‌ماه ۳۰ روز کاری به وزارت بهداشت مهلت داده بود تا آیین‌نامه توزیع دارو را تدوین کند اما تدوین این آیین‌نامه در مهلت مقرر به نتیجه نرسید و در نهایت متن پیش‌نویس این آیین‌نامه ۲۰ فروردین ماه از سوی هر دو وزیر بهداشت و ارتباطات امضا شد. حال هر چند متن پیش نویس به امضای هر دو وزیر رسیده اما هنوز این مصوبه ابلاغ نشده‌است.

طبق صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ باید پیش‌نویس موضوع مواد هشت و ۲۲ آیین‌نامه‌ی «حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت» نیز در کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال نهایی و حداکثر ظرف مدت یک ماه در کارگروه ویژه‌ی اقتصاد دیجیتال تصویب و گزارش آن به کمیسیون ارائه شود.

این مواد مربوط به برنامه‌ی هوشمندسازی زنجیره‌ی تأمین خدمات و نحوه فعالیت کسب و کارهای حوزه‌ی سلامت رقومی (دیجیتال) است. در صورت تصویب این آیین‌نامه می‌توان گفت نحوه فعالیت اکوسیستم کسب وکارهای فعال در حوزه بهداشت تکمیل می‌شود.

هم‌چنین کمیسیون اصل ۹۰ سازمان برنامه و بودجه را نیز موظف کرده بود تا ظرف حداکثر دو هفته نظرات خود را راجع به پیش‌نویس آیین‌نامه‌های مربوط به مواد ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی به وزارت بهداشت اعلام کند و سپس طی مدت حداکثر یک ماه این آیین‌نامه را تصویب و ابلاغ کند و گزارشش را به کمیسیون ارسال نماید.

مواد ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی درباره‌ ذخیره، پردازش یا توزیع «‌داده پیام»‌های مربوط به سوابق پزشکی و ‌بهداشتی است. در قانون تجارت الکترونیکی پیش‌بینی شده وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه نحوه ذخیره و پردازش داده‌های حوزه سلامت را مشخص کنند. هرچند از عمر این قانون تقریبا ۲۰ سال می‌گذرد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.