باندپهن

فیبرنوری

April 26, 2024
11:00 جمعه، 7ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 164970

مجوز اجرای فیبر نوری در ۲۴ شهر استان خوزستان صادر شد

با حضور قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ارتباطات، مدیران ارشد رگولاتوری، معاون عمرانی استانداری خوزستان و مدیران عامل اپراتورهای مجری فیبر نوری در استان خوزستان، مجوز اجرای فیبر نوری در ۲۴ شهر استان خوزستان صادر شد.

امیر لاجوردی با اشاره به اینکه پروژۀ فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) مصوبۀ شوراهای عالی همچون شورای عالی فضای مجازی و مجلس است گفت: دولت سیزدهم متعهد است تا پایان این دولت، ۲۰ میلیون خانوار را در سراسر کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار دهد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مدت زمان طولانی ایجاد پوشش سراسری فیبر نوری در سایر کشورها افزود: با وجود وسعت جغرافیایی گستردۀ ایران و علیرغم اینکه اجرای پروژه مذکور در کشورهای کوچکتر بالغ بر ده سال طول کشیده است ما بنا داریم که این هدف را برای تمامی شهرها در سه سال به سرانجام برسانیم.

قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ارتباطات با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷۵ درصد مصرف اینترنت کشور مربوط به شبکۀ سیار است گفت: در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات زیرساختی، الگوی مصرف اینترنت مردم بر روی شبکۀ ارتباطات سیار متمرکز شده‌است؛ درحالی‌که این نسبت در دنیا بالعکس است و در کشور ما نیز باید اصلاح شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت همکاری و هم‌افزایی اپراتورها در برگزاری انتخابات اسفندماه تأکید کرد: در این انتخابات با همکاری اپراتورها و با اشتراک‌گذاری زیرساخت‌هایشان، ۹۹ درصد استعلامات در انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی بود.

لاجوردی تأکید کرد: فرمانداران، استانداران، شهرداران و اپراتورهای مجری پروژۀ فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx)، برای اتمام به موقع این پروژه همکاری لازم را داشته باشند. همچنین برای تحقق این امر، نظارت بر اپراتورها در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت جدی انجام می‌شود.

معاون راهبردی و توسعۀ بازار رگولاتوری نیز در این نشست گفت: غالبا پروژ‌های کلان، از شهرهای برخوردار و کلان‌شهرها آغاز شده و سپس به شهرهای کمتر برخوردار تسری می‌یابد؛ در حالیکه پروژۀ فیبر نوری با رویکرد تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در تمام شهر‌ها و بدون در نظر گرفتن میزان برخورداری آن‌ها اجرا می‌شود.

مهدی روحانی‌نژاد با اشاره به قابلیت‌های اینترنت مبتنی بر فیبر نوری نسبت به اینترنت ADSL افزود: حداقل سرعت در اینترنت ADSL، ده مگابیت بر ثانیه است درحالی‌که حداقل سرعت در اینترنت مبتنی بر فیبر نوری ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است و این سرویس قابلیت ایجاد دسترسی کاربران به سرعت های تا ۱۰۰۰ مگابیت بر‌ثانیه را دارد، در ضمن اپراتورها متعهد هستند پس از انجام پوشش فیبر نوری شهرها، ظرف ۳۰ روز نسبت به برقراری اتصال اینترنت به صورت رایگان برای مردم متقاضی و علاقمند در هر شهر اقدام کنند.

روحانی‌نژاد، بر لزوم اعطای به موقع مجوز عملیات پوشش فیبر نوری از سوی شهرداری‌ها بر اساس ضوابط و تعرفه‌های مصوب در کمیسیون تنظیم مقررات تأکید کرد و افزود: این الزام و تعهد بر اپراتورها نیز اعمال شده‌است؛ به طوری‌که آن‌ها متعهد هستند ظرف حداکثر ۴ ماه عملیات حفاری، فیبرکشی، داکت‌گذاری و ترمیم را به طور کامل انجام دهند.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب غرب نیز در این مراسم با قدردانی از حمایت و همکاری استاندار، فرمانداران و مدیران استانی خوزستان گفت: اهمیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر کسی پوشیده نیست و در حال حاضر تقریبا تمامی کارهای روزمره بر بستر اینترنت انجام می‌شود. در سطح کلان نیز موضوع اتصال دیجیتال مطرح است.

علیرضا ملکی جهان افزود: با اعطای پروانۀ UNSP به اپراتورها و از زمان اجرای پروژه تاکنون، حدود ۲۷۰ کیلومتر حفاری در سطح استان انجام شده و برای ۱۵۰ هزار خانوار پوشش فیبر نوری ایجاد شده است.که این رقم تا پایان سال ۱۴۰۳ بایستی به ۷۰۰ هزار خانوار برسد.
وی با اشاره به تعهدات اپراتورهای مجری فیبر نوری در استان خوزستان در سال جاری تصریح کرد: با عملیاتی شدن تعهدات اپراتورهای مجری طرح در سال ۱۴۰۳، حدود ۹۰ درصد از این پروژۀ ملی در استان خوزستان عملیاتی می‌شود.

ملکی جهان، مشارکت و همکاری شهرداری‌ها را در تسریع اجرای پروژه مهم دانست و گفت: اپراتورهای دارندۀ پروانه از رگولاتوری این آمادگی را دارند پس از انعقاد قرارداد با شهرداری‌ها، ظرف مدت یک تا دو هفته نسبت به تجهیز کارگاه در شهرها برای حفاری و اجرای عملیات فیبرکشی اقدام کنند.

در این نشست شهرداران و سایر مدیران حاضر نیز نظرات خود را مطرح کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.