تلفن همراه

گوشی

April 28, 2024
14:45 یکشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165229

آیا گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز نیمایی وارد می‌شوند؟

منبع: Peivast

خبر تخصیص ارز نیمایی به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در شرایطی میان فعالان موبایل شنیده می‌شود که واردکنندگان موبایل به صورت قطعی این خبر را رد می‌کنند و می‌گویند امکان تخصیص ارز نیمایی به موبایل‌هایی با ارزش ۶۰۰ دلار وجود ندارد اما به نظر می‌رسد بخشی از واردکنندگان توانسته‌اند از ارز نیمایی برای واردات برخی از مدل‌های گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار استفاده کنند. هرچند این گوشی‌ها در دسته موبایل‌های پرچمدار و معروف قرار نمی‌گیرند.

واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار باید از محل ارز حاصل از صادرات صورت گیرد. واردکنندگان نمی‌توانند گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را با ارز نیمایی و دولتی وارد کنند. براساس دستورالعملی که اواخر سال ۱۴۰۰ صادر شد، تنها واردات برند اپل و سه مدل از برند سامسونگ مشمول عدم تخصیص ارز سامانه‌ای شد، زیرا در آن زمان تنها این موارد بودند که بالای ۶۰۰ دلار قیمت داشتند.

عده‌ای از واردکنندگان معتقد هستند که کماکان گوشی‌های دیگری که حتی بالاتر از ۶۰۰ دلار قیمت دارند از امکان واردات و بهره‌مندی از ارز سامانه‌ای ۴۰ هزار تومانی برخوردار هستند در حالی که واردات آنها مانند محصولات اپل و برخی مدل‌های سامسونگ باید با ارز حاصل از صادرات انجام شود.

در همین خصوص، حسین روزبه، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل گفت: در شرایط فعلی ارز نیمایی و دولتی به موبایل‌‌های بالای ۶۰۰ دلار تعلق نمی‌گیرد، بلکه ارز حاصل از صادرات خود برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار است.

مهدی کیانی، مدیر فروش شرکت هما تلکام نیز در این خصوص اشاره کرد که واردکنندگان برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار از ارز حاصل از صادرات خود یا ارز حاصل از صادرات غیر استفاده می‌کنند و ارز نیمایی به این گوشی‌ها تعلق نمی‌گیرد.

به نظر می‌آید عده‌ای از واردکنندگان با روش‌های خاصی یکسری از موبایل‌هایی که درواقع ارزش بالای ۶۰۰ دلار دارند را، با ارز دولتی وارد می‌کند. در همین خصوص کیانی توضیح داد که عده‌ای از واردکنندگان با یکسری روش‌های خاص از ارز نیمایی و دولتی برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار استفاده می‌کنند. اگر واردکننده، نماینده یک برند باشد یا کالا را ارزان‌تر بخرد می‌تواند در فاکتور قیمت موبایل، مثلا گوشی ۶۰۰ دلاری را، ۵۹۹ دلار محاسبه کند؛ در نتیجه از ارز نیمایی استفاده کند.

به گفته کیانی، به صورت کلی واردکنندگان برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، از ارز حاصل از صادرات استفاده می‌کنند. برای برندی مثل آیفون یا گوشی‌های پرچمدار این اتفاق ممکن نیست اما برای واردات برندهای غیر معروف‌ از این روش استفاده می‌شود.

مدیر فروش شرکت هما تلکام درباره ارز حاصل از صادرات گفت که نکته مثبت در این نوع ارز نبودن صف طولانی برای تخصیص ارز است، اما تفاوت قیمت ارز نیمایی و حاصل از صادرات بسیار چشمگیر است.

آرش مطبوع، مدیرعامل شرکت فراکو نیز در این باره گفت که هیچ واردکننده‌ای نمی‌تواند از ارز نیمایی و دولتی برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار استفاده کند و فقط ارز حاصل از صادرات برای این نوع واردات وجود دارد.

شهریور ۱۴۰۲ بود که مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت طی نامه‌ای به دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی اعلام کرده بود که تغییر محل تامین ارز گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار صرفا به «ارز صادراتی غیر» در سامانه جامع تجارت اعمال شود. همچنین مدیر کل وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌نگاری با سرپرست معاونت مقررات و برنامه ریزی بانک مرکزی، نکاتی را درباره ساماندهی بازار تلفن‌های همراه مطرح کرد. این مقام مسئول وزارت صمت اعتقاد دارد ضوابط ایجاد شده در خصوص واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار تأثیرات جدی بر قیمت این دست کالاها و از بین رفتن نظم قیمت گذاری در بازار گذاشته است.

بعد از این ابلاغیه واردکنندگان تلفن همراه می‌توانند از ارز حاصل از صادرات دیگران هم برای واردات موبایل استفاده کنند. این موضوع می‌تواند رقابت بیشتری را در بازار گوشی‌های پرچمدار به وجود بیاورد و قیمت‌ها را در این بازار رقابتی کند. اما طبق گفته واردکنندگان

وزارت صمت اسفند سال گذشته با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار تغییر فرایند تخصیص ارز برای واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.