اپراتورها

تلفن همراه

April 29, 2024
15:35 دوشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165297

کاهش ۷ مگابیتی سرعت دانلود در شبکه همراه اول و ایرانسل در طول یک سال

منبع: Peivast

سرعت دانلود در شبکه 4G همراه اول و ایرانسل از پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ حدود هفت مگابیت بر ثانیه کمتر شده است. رایتل در این زمینه روندی متفاوت طی کرده و سرعت در شبکه‌اش افزایش یافته است.

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت ICT ایران که آمارهای پاییز سال گذشته را منعکس می‌کند، باز هم از کاهش سرعت دانلود در شبکه 4G همراه اول و ایرانسل خبر داده است. این در حالی است که اوایل زمستان سال گذشته وزارت ارتباطات با اپراتورها شرط کرد تا پایان پاییز ۱۴۰۳ سرعت دانلود 4G را ۳۰ درصد افزایش دهند.

کاهش سرعت دانلود 4G دو اپراتور اصلی تلفن همراه تقریباً در کلیه فصول دیده می‌شود به صورت متوسط می‌توان گفت در طول یک سال هفت مگابیت بر ثانیه از سرعت دانلود 4G در شبکه همراه اول و ایرانسل کاسته شده است. رایتل در این مدت مسیر عکس را طی کرده و سرعت دانلود در شبکه‌اش حدود ۶ مگابیت بر ثانیه اضافه شده است.

تغییر سرعت دانلود 4G در شبکه اپراتورهای همراه

کاهش سرعت در شبکه اپراتورها زمانی اهمیت می‌یابد که اگر قرار باشد آنها شرط وزارت ارتباطات در افزایش ۳۰ درصدی سرعت 4G را محقق کنند، میانگین سرعت آنها به حدود ۱۵ مگابیت بر ثانیه می‌رسد که کمتر از پاییز ۱۴۰۱ است و می‌توان گفت حتی با افزایش ۳۰ درصدی باز هم سرعت در شبکه آنها کاهش یافته است. اگر ۳۰ درصد مورد نظر وزارت ارتباطات بر اساس سرعت‌های پاییز ۱۴۰۱ رخ می‌داد، متوسط سرعت در همراه اول و ایرانسل به حدود ۲۵ مگابیت بر ثانیه می‌رسید.

کاهش سرعت 4G در حالی رخ داده که ۹۳ درصد مشترکان اینترنت همراه از این فناوری برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند و تنها هفت درصد مشترک 3G هستند. گزارش رگولاتوری می‌گوید ۵۴ درصد مشترکان اینترنت سیار در شبکه همراه اول، ۴۲ درصد در شبکه ایرانسل و چهار درصد در شبکه رایتل هستند.

همچنین بر اساس همین گزارش در پایان پاییز سال گذشته همراه اول ۸۱ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش نسل ۴ تلفن همراه داشته، ایرانسل ۶۱ درصد و رایتل اندکی بیش از ۴۸ درصد جمعیت را تحت پوشش 4G قرار داده‌اند. در مجموع، تعداد مشترکان 4G در پایان آذر سال گذشته بیش از ۱۰۱ میلیون نفر بوده است که نشان می‌دهد میلیون‌ها ایرانی به صورت همزمان مشترک بیش از یک اپراتور همراه هستند.

ارتباطات ثابت، مثل همیشه
در اینترنت ثابت، ضریب نفوذ و تعداد مشترکان نسبت به پاییز ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده؛ اما در مقایسه با تابستان ۱۴۰۲ شاهد افزایش هستیم. همچنین تعداد مشترکان FTTH از سال ۹۹ تا پاییز سال گذشته به صورت مستمر افزایش یافته و گرچه هنوز به یک میلیون نرسیده اما سه برابر شده است. در مقابل تعداد مشترکان x-DSL از بهار تا پاییز سال گذشته کاهش یافته است.

در تلفن ثابت نیز همچنان شاهد کاهش اندکی در تعداد و ضریب نفوذ مشترکان هستیم که در هر دو بخش روستایی و شهری رخ داده است.

به طور معمول اکثریت بزرگی از مشترکان تلفن ثابت از شرکت مخابرات ایران سرویس می‌گیرند که بیش از ۲۸ میلیون مشترک را شامل می‌شوند. در این بازار، شرکت‌های FCP‌ نیز توانسته‌اند اندکی بیش از ۲۹۰ هزار مشترک تلفن ثابت داشته باشند و شرکت‌هایی که پروانه Servco دارند نیز حدود ۱۳۰۰ مشترک دارند.

نکته جالب در این زمینه، شرکت‌های دارای پروانه UNSP هستند که در همین مدت کوتاه فعالیت خود توانسته‌اند بیش از ۹۳ هزار مشترک تلفن ثابت جذب کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.