کمیسیون اروپا میگوید فیسبوک و اینستاگرام در مبارزه با اطلاعات وارونه شکست خوردهاند
طبق اعلام کمیسیون اروپا، به دنبال ناتوانی فیسبوک و اینستاگرام در مبارزه با اطلاعات وارونه و تبلیغات گمراهکننده منتهی به انتخابات پارلمان اروپا، این نهاد تفحصی را به ظن نقض مقررات محتوایی اروپا آغاز کرده است.
به گزارش رویترز، رگولاتورهای فناوری اروپا روسیه، چین و ایران را منشا احتمالی اطلاعات وارونه میدانند اما در داخل اروپا نیز احزاب سیاسی و سازمانها برای آرا به چنین اقداماتی دست زدهاند.
قانون خدمات دیجیتال که سال گذشته اجرایی شد غولهای فناوری را به مبارزه بیشتر با محتوای غیرقانونی و خطرناک ملزم میکند و در صورت نقض این قوانین رگولاتورها میتوانند جریمهای تا سرحد ۶ درصد از ورودی پول بینالمللی را به عنوان جریمه در نظر بگیرند.
افراد مطلع میگویند این تفحص بر شبکه نفوذی منتصب به روسیه به نام Doppelganger تمرکز دارد که رسانههای واقعی را شبیهسازی میکند. متا میگوید دهها هزار لینک متصل به این گروه را مسدود کرده است.
مارگارت وستاگر، رئیس دیجیتال اتحادیه اروپا، در بیانیهای در این باره گفت: «این طور به نظر میرسد که نظارت متا کافی نیست، با نبود شفافیت تبلیغات و فرایندهای نظارت محتوایی مواجه هستیم.»
او گفت: «در نتیجه ما امروز فرایندی را برای ارزیابی پیروی متا از قانون خدمات دیجیتال آغاز کردهایم.»
با این حال متا با بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا از فرایند جلوگیری از خطر خود دفاع میکند.
به گفته یکی از سخنگویان این شرکت: «ما فرایندی را برای شناسایی و جلوگیری از خطرات در پلتفرمهای خود ایجاد کردهایم. ما به دنبال ادامه همکاری با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر از این فعالیت هستیم.»
کمیسیون اروپا ظن به آن دارد که متا از تعهدات مربوط به جلوگیری از پخش تبلیغات گمراهکننده، کارزارهای اطلاعات وارونه و رفتار نادرست و سازمانیافته در اتحادیه اروپا پیروی نکرده است.
این کمیسیون همچنین به نبود یک راهکار موثر برای نظارت مدنی و انتخاباتی پیش از انتخابات پارلمان اروپا اشاره کرده است.
کمیسیون اروپا همچنین به نگرانیهایی درمورد حذف ابزار CrowdTangle برای ردیابی اطلاعات وارون و عدم ارائه یک جایگزین مناسب اشاره کرده است.
متا پنج روز کاری برای اطلاعرسانی درمورد اقدامات مورد نیاز در راستای رفع این نگرانیها فرصت دارد.