رسانه‌های اجتماعی

April 30, 2024
20:57 سه شنبه، 11ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165365

کمیسیون اروپا می‌گوید فیسبوک و اینستاگرام در مبارزه با اطلاعات وارونه شکست خورده‌اند

منبع: Peivast

طبق اعلام کمیسیون اروپا، به دنبال ناتوانی فیسبوک و اینستاگرام در مبارزه با اطلاعات وارونه و تبلیغات گمراه‌کننده منتهی به انتخابات پارلمان اروپا، این نهاد تفحصی را به ظن نقض مقررات محتوایی اروپا آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، رگولاتورهای فناوری اروپا روسیه، چین و ایران را منشا احتمالی اطلاعات وارونه می‌دانند اما در داخل اروپا نیز احزاب سیاسی و سازمان‌ها برای آرا به چنین اقداماتی دست زده‌اند.

قانون خدمات دیجیتال که سال گذشته اجرایی شد غول‌های فناوری را به مبارزه بیشتر با محتوای غیرقانونی و خطرناک ملزم می‌کند و در صورت نقض این قوانین رگولاتور‌ها می‌توانند جریمه‌ای تا سرحد ۶ درصد از ورودی پول بین‌المللی را به عنوان جریمه در نظر بگیرند.

افراد مطلع می‌گویند این تفحص بر شبکه نفوذی منتصب به روسیه به نام Doppelganger تمرکز دارد که رسانه‌های واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. متا می‌گوید ده‌ها هزار لینک متصل به این گروه را مسدود کرده است.

مارگارت وستاگر، رئیس دیجیتال اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای در این باره گفت: «این طور به نظر می‌رسد که نظارت متا کافی نیست، با نبود شفافیت تبلیغات و فرایند‌های نظارت محتوایی مواجه هستیم.»

او گفت: «در نتیجه ما امروز فرایندی را برای ارزیابی پیروی متا از قانون خدمات دیجیتال آغاز کرده‌ایم.»

با این حال متا با بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا از فرایند جلوگیری از خطر خود دفاع می‌کند.

به گفته یکی از سخنگویان این شرکت: «ما فرایندی را برای شناسایی و جلوگیری از خطرات در پلتفرم‌های خود ایجاد کرده‌ایم. ما به دنبال ادامه همکاری با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر از این فعالیت هستیم.»

کمیسیون اروپا ظن به آن دارد که متا از تعهدات مربوط به جلوگیری از پخش تبلیغات گمراه‌کننده، کارزار‌های اطلاعات وارونه و رفتار نادرست و سازمان‌یافته در اتحادیه اروپا پیروی نکرده است.

این کمیسیون همچنین به نبود یک راهکار موثر برای نظارت مدنی و انتخاباتی پیش از انتخابات پارلمان اروپا اشاره کرده است.

کمیسیون اروپا همچنین به نگرانی‌هایی درمورد حذف ابزار CrowdTangle برای ردیابی اطلاعات وارون و عدم ارائه یک جایگزین مناسب اشاره کرده است.

متا پنج روز کاری برای اطلاع‌رسانی درمورد اقدامات مورد نیاز در راستای رفع این نگرانی‌ها فرصت دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.