تلفن همراه

گوشی

May 2, 2024
22:29 پنجشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165504

باورهای درست و اشتباه درباره باتری تلفن همراه

منبع: Peivast

استفاده درست و افزایش طول عمر باتری تلفن‌های همراه یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران گوشی‌های امروزی در سراسر جهان است.

در این مطلب ما از یک متخصص باتری درباره باروهای درست و اشتباه در این باره کمک خواسته‌ایم که از منظر علمی شایعات ایجاد شده درباره باتری‌های تلفن همراه را توضیح دهد و توصیه‌های عاقلانه‌ای در مورد افزایش عمر باتری‌هایمان به ما ارائه دهد.

 

حتی زمانی که باتری شما ۱۰۰ درصد است، هنوز جا برای شارژ بیشتر وجود دارد
درست است

باتری تلفن هوشمند شما ظرفیت بیشتری نسبت به درصدی که نشان می‌دهد وجود دارد، اما اگر از این ظرفیت استفاده کنید، در نهایت طول عمر کلی باتری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهید.

افزایش شارژ موجود در باتری، تعداد دفعاتی که باتری می‌تواند بدون آسیب دیدن داخلی شارژ و خالی شود را کاهش می‌دهد. برای اینکه باتری‌ها برای صدها یا هزاران چرخه شارژ دوام بیاورند، تولیدکنندگان محدودیت‌هایی را برای مقدار ظرفیت قابل تخلیه باتری‌ها قائل می‌شوند.

برای درک دلیل، باید کمی در مورد نحوه عملکرد باتری‌ها بدانید. کنت گریفیث، استادیار متخصص در ذخیره انرژی در دانشگاه سن دیگو، در این باره می‌گوید: قلب اکثر باتری‌های لیتیوم یونی مانند باتری‌های گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و خودروهای الکتریکی، از دو لایه تشکیل شده است: یکی از اکسید لیتیوم کبالت و دیگری از گرافیت.

انرژی زمانی آزاد می‌شود که یون‌های لیتیوم از لایه گرافیت به لایه اکسید لیتیوم کبالت حرکت می‌کنند. وقتی باتری را شارژ می‌کنید، به سادگی آن یون‌های لیتیوم را به سمت دیگری برمی‌گردانید و از لایه اکسید لیتیوم کبالت خارج شده و به گرافیت بازمی‌گردید.

اینجاست که به مشکل عمر باتری و چرخه شارژ می‌رسیم. بسیاری از آنها یون‌های لیتیوم را از لایه اکسید کبالت لیتیوم خارج می‌کند و کل ساختار لایه به هم می‌ریزد. بنابراین، در حالی که امکان شارژ باتری بیش از 100 درصد وجود دارد، تنها راه برای انجام این کار، بیرون کشیدن بیشتر یون‌های لیتیوم حیاتی است و این مانند بیرون کشیدن تمام تکیه‌گاه‌ها از کف یک ساختمان است.

به همین دلیل است که سازندگان محدودیت‌هایی را برای میزان شارژ باتری‌های خود تعیین می‌کنند. در بیشتر مواقع، آن‌ها طوری تنظیم می‌شوند که فقط نیمی از لیتیوم موجود در لایه اکسید کبالت لیتیوم با یک بار شارژ کامل حذف می‌شود. اگر از حذف نیمی از لیتیوم فراتر رفتید، باتری شما می‌تواند شارژ بیشتری به شما بدهد، اما نمی‌توانید این کار را چندین بار انجام دهید».

گوشی در حالت هواپیما سریع‌تر شارژ شود
درست است

یک نکته رایج برای سرعت بخشیدن به شارژ تلفن در زمانی که عجله دارید این است که آن را در حالت هواپیما قرار دهید. حالت هواپیما به این معنی است که تمام فرکانس‌های رادیویی خاموش هستند، بنابراین شما هیچ داده تلفن همراهی نخواهید داشت و در برخی از تلفن‌ها اتصالات بلوتوث و وای‌فای شما نیز قطع می‌شود.

در تئوری، از آنجایی که گوشی شما کار کمتری انجام می‌دهد، باتری باید سریعتر شارژ شود، درست است؟ این از نظر فنی درست است، اما تفاوت سرعت بسیار کم است. آزمایشی توسط CNET در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روشن کردن حالت هواپیما زمان شارژ را تنها چهار دقیقه کوتاه می‌کند.

 

]روشن بودن Wi-Fi و بلوتوث در پس‌زمینه، عمر باتری را کاهش می‌دهد
درست است

به غیر از صفحه نمایش، یکی از بزرگ‌ترین دلایل کاهش عمر باتری انرژی است که تلفن شما برای یافتن و اتصال به شبکه‌های Wi-Fi یا داده تلف می‌کند.

اگر تا به حال متوجه کاهش شدید باتری خود در قطار شده‌اید، احتمالاً به این دلیل است که دستگاه شما برای اتصال به شبکه تلفن همراه اضافه کار می‌کند.

گریفیث می‌گوید: «اگر می‌توانید به چیزی پایدار متصل شوید، مثلاً اگر وای‌فای در قطار وجود دارد، احتمالاً بهتر است به آن وصل شوید». کاهش روشنایی صفحه نمایش و مدت زمانی که گوشی شما به خواب می‌رود نیز راه‌های آسانی برای افزایش عمر باتری است.

استفاده از شارژر غیر رسمی به گوشی شما آسیب می‌رساند
درست است

همه شارژرهای تلفن یکسان ساخته نمی‌شوند و این می‌تواند تأثیر مخربی بر عمر باتری گوشی شما داشته باشد. شارژرها انواع کنترل‌هایی دارند که میزان جریان تحویلی را محدود می‌کنند و وقتی باتری پر است، شارژ تلفن را متوقف می‌کنند.

اما برخی از شارژرهای خارج از برند ممکن است چنین تنظیمات ایمنی دقیقی نداشته باشند و اگر جریان بیش از حدی به باتری داده شود، می‌تواند به این معنی باشد که تعداد زیادی از آن یون‌های لیتیوم خارج شده و منجر به همان نوع تخریبی می‌شود که قبلاً در مورد آن خواندید.

گریفیث خاطرنشان می‌کند که این بدان معنا نیست که همه شارژرهای بی‌نام تجاری اینقدر بد خواهند بود، اما احتمالاً بهتر است از یک مدل رسمی استفاده کنید.

شارژ گوشی از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ به باتری آسیب می‌رساند
نادرست

گریفیث می‌گوید: شارژ کردن کمی آهسته‌تر احتمالاً برای باتری‌ها خوب است. این دوباره به آن یون‌های لیتیوم برمی‌گردد. هر چه آهسته‌تر باتری را شارژ کنید، فشار کمتری بر یون‌های لیتیوم و ساختارهای پذیرنده آن وارد می‌شود و آسیب احتمالی باتری کمتر می‌شود. به همین دلیل است که سازندگان محدودیت‌هایی برای دستگاه‌ها قائل می‌شوند تا خیلی سریع شارژ نشوند.

خاموش شدن دستگاه گه‌گاه به حفظ عمر باتری کمک می‌کند
نادرست

به گفته گریفیت این یک افسانه است اما کاملاً بی‌اساس نیست. قبل از اینکه باتری لیتیوم یون در همه جا حاضر شود، باتری نیکل متال هیدرید باتری قابل شارژ بود.

در آن باتری‌ها، خواندن دقیق سطح شارژ باتری بدون تخلیه کامل و سپس شارژ مجدد باتری غیرممکن بود. اگر نیمی از آنها تخلیه و شارژ شوند، شارژ قبلی را از دست می‌دادید. بنابراین باتری باید به طور کامل تخلیه می‌شد.

در باتری‌های لیتیوم یون، دیگر اینطور نیست. باتری‌های مدرن بدون توجه به میزان شارژشان، می‌توانند وضعیت خود را بخوانند و زمانی که دستگاه شما از آن استفاده نمی‌کند، فشار روی باتری تقریباً به همان اندازه است که به طور کامل خاموش است، بنابراین اگر گوشی خود راخاموش کنید، استراحت زیادی به باتری نمی‌دهید.

 

باتری‌ها وقتی سرد هستند عملکرد بدتری دارند
نادرست

در واقع، خلافش درست است. گریفیث می‌گوید: «استفاده از باتری در دمای خنک و خنک نگه داشتن باتری برای عمر باتری بسیار بهتر است. قرار دادن باتری در معرض دمای بالا راهی بسیار محتمل‌تر برای کاهش عمر کلی آن است.

همانطور که شما نمی‌خواهید باتری شما هنگام شارژ شدن بیش از حد گرم شود، نمی‌خواهید آن را زیر نور خورشید یا در ماشین خود بگذارید.

اما چرا باتری‌ها اینقدر از گرما متنفرند؟ دلیل آن مربوط به الکترولیت‌های مایع است که شکاف‌های بین لایه‌های اکسید لیتیوم کبالت و گرافیت را پر می‌کنند و از تماس دو جزء جلوگیری می‌کنند.

این همان چیزی است که یون‌های لیتیوم هنگام جابجایی بین دو لایه از آن عبور می‌کنند، بنابراین برای ساختار باتری بسیار مهم است.

در دماهای بالا، این الکترولیت‌های مایع شروع به تجزیه شدن می‌کنند و باعث می‌شوند باتری در طی چند صد چرخه شارژ ضعیف شود.

این یک مشکل عمده برای باتری‌های خودروهای الکتریکی است که اغلب اوقات روز خود را در زیر نور شدید خورشید می‌گذرانند.

تولیدکنندگان مجبورند خودروهای خود را با سیستم‌های مدیریت باتری تطبیق دهند تا از تخریب ناشی از گرما جلوگیری کنند. با این حال، تا زمانی که معمولاً آن را در دمای اتاق نگه دارید، برای تلفن هوشمندتان خوب است.

ممکن است تلفن شما در دماهای سرد کمی کندتر باشد، و این به این دلیل است که یون‌های لیتیوم کمی کندتر حرکت می‌کنند که به این معنی است که اگر بیرون واقعاً سرد باشد، باتری ممکن است نتواند به اندازه کافی انرژی برای قطعات تامین کند. با این حال، این تغییر معمولاً جزئی است و به آسیب دائمی باتری مرتبط نیست.

گذاشتن شارژر به پریز باعث هدر رفتن انرژی می‌شود
نادرست

شارژهای تلفن همراه اگر دستگاهی برای شارژ به آن وصل نباشد، احتمالاً اصلاً انرژی مصرف نمی‌کنند. این موضوع برای تویزیوم و لپ تاپ با کاهش اندکی انرژی همراه است تا دستگاه در حالت آماده به کار باشد. در گذشته، مصرف انرژی این دستگاه‌ها تا ۱۰ درصد از قبض انرژی یک خانوار متوسط بود، اما تغییرات اخیر مقررات به این معنی است که این دستگاه‌ها اکنون مقدار نسبتاً کمی انرژی مصرف می‌کنند.

قبل از شارژ مجدد باید اجازه دهید باتری تا ۰ درصد کاهش یابد
نادرست

زمانی که باتری‌ها کاملاً شارژ یا کاملاً خالی هستند، بیشترین فشار را تحمل می‌کنند. بهترین نقطه واقعی یک باتری ۵۰ درصد شارژ است، به این معنی که نیمی از یون‌های لیتیوم متحرک آن در لایه اکسید لیتیوم کبالت و نیمی دیگر در لایه گرافیت است. این تعادل کمترین فشار را به باتری وارد می‌کند و تعداد چرخه‌های شارژی را که می‌تواند قبل از تخریب آن تحمل کند، افزایش می‌دهد.

بنابراین واقعاً، اگر بسیار مشتاق بودید باتری خود را تا زمانی که ممکن است زنده نگه دارید، باید شارژ آن را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

این بدان معناست که تا حد ممکن زمان کمتری را با مقدار زیادی یون لیتیوم که در هر دو لایه فشرده شده است صرف می‌کند، وضعیتی که باعث می‌شود لایه‌ها منبسط شوند و فشار فیزیکی بر آنها وارد شود.

شارژ بیش از ۱۰۰ درصد به باتری شما آسیب می‌رساند
درست است (اما نه به دلیلی که شما فکر می‌کنید)

شارژ کردن تلفن به‌گونه‌ای که در طول شب ۱۰۰ درصد بماند، خبر خوبی برای باتری نیست، اما این به این دلیل نیست که شما بیش از توان آن شارژ می‌کنید.

مکانیزم «شارژ قطره ای» پس از اینکه گوشی به ۱۰۰ درصد شارژ رسید، شارژر را قطع می‌کند و تنها زمانی شارژر می‌کند که کمی پایین بیاید.

مشکل این است که سطح شارژ را روی ۱۰۰ درصد نگه می‌دارید که همانطور که در مورد قبلی گفتیم باتری را تحت فشار معینی قرار می‌دهد.

تعویض باتری گوشی به آن جان تازه‌ای می‌بخشد
درست است

با گذشت زمان، باتری گوشی شما تحلیل می‌رود. باتری گوشی‌های هوشمند معمولاً حدود دو تا سه سال با ظرفیت مطلوب کار می‌کند.

اکثر سازندگان گوشی‌های هوشمند نمی‌خواهند شما بدانید، اما در واقع می‌توانید باتری گوشی خود را تعویض کنید. شما می‌توانید آن را خودتان جایگزین کنید، اما تولید کنندگان انجام این کار را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌کنند.

درعوض، ممکن است پرداخت هزینه خدمات به شخص دیگری آسانتر باشد. می‌توانید سلامت باتری خود را به صورت دستی بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید باتری جدیدی انتخاب کنید، تا حتی بیشتر از خرید گوشی جدید صرفه‌جویی کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.