رمز ارز

May 6, 2024
18:14 دوشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165706

هشدار به صاحبان ماینرهای غیرمجاز؛ استخراج‌کنندگان تا ۱۰۰ برابر نرخ انرژی جریمه می‌شوند

منبع: Zoomit

سخنگوی صنعت برق از یک طرف به صاحبان ماینرهای غیرمجاز هشدار جریمه‌های سنگین داده و از طرف دیگر گزارش‌دهندگان این تخلف را به پاداش تشویق کرده است.

نمودار مصرف برق در کشور با پایان موج‌های سرما، صعودی شده است. هر سال در این روزها ابزار و صنایع پرمصرف زیر ذره‌بین می‌روند؛ مثل این روزها که با افزایش نگرانی درباره تأمین انرژی مورد نیاز کشور، از یک طرف خبر ممنوعیت کولرهای برقی می‌رسد و از طرف دیگر کشف مزرعه‌های غیرمجاز رمزارز. از همین رو است که سخنگوی صنعت برق درباره هر دوی این موارد صحبت کرده و به استخراج‌کنندگان رمزارز هشدار داده است.

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق خطاب به صاحبان ماینرهای غیرمجاز گفته است: «برای کسانی به صورت غیرمجاز از برق برای تولید رمزارز استفاده می‌کنند، جرایم سنگینی تا بیش از ۱۰۰ برابر نرخ انرژی در نظر گرفته شده است و گزارش‌دهندگان این تخلف پاداش می‌گیرند.»

اینطور که پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون) گزارش داده، رجبی‌مشهدی دیروز هم در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌‌‌ای و توزیع نیرو گفته بود: بخشی از رشد مصرف برق، نامتعارف است که با پدیده‌‌‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی مرتبط است. فعالیت تولید‌‌‌کنندگان مجاز رمزارز از حدود ٣۵٠ مگاوات به کمتر از ۵٠ مگاوات کاهش یافته است که این کاهش به دلیل بازدارنده نبودن راهکارهای قبلی برای جلوگیری از استخراج غیرمجاز است. تاکنون ٨٠٠مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.
او در گفته‌های خود اذعان کرده که اقدامات پیشین برای جلوگیری از استخراج غیرمجاز رمزارز بی‌فایده بوده است. فقط مرور خبرها این گفته‌ را تأیید می‌کند. همین دیروز (شنبه) فرمانده انتظامی فاروج از کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در این شهرستان خبر داد: «در بازرسی ماموران از این واحد تولیدی تعدادی تونل مشاهده که داخل این تونل ها نیز سوله‌هایی وجود داشته که در این رابطه تعداد ۴۷ دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال فعال به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کشف و توقیف شد.»

همزمان مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه‌و‌بویراحمدخبر داده که از ابتدای سال ۱۳۹۸ (همزمان با آغاز طرح جمع‌آوری مراکز رمزارز) تاکنون ۹۵۰ دستگاه ماینر از ۸۰ مرکز غیرمجاز در این استان کشف و ضبط شده است.

طبق آمار اعلام‌شده از سوی محمد خدادادی، مجری طرح رمزارز شرکت توانیر، از سال ۱۳۹۸ تا اواخر ۱۴۰۲ تعداد ۹۵۲۶ مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی و جمع‌آوری شده است. به گفته او استخراج رمزارز با استفاده از برق یارانه‌ای غیرقانونی و برای شبکه برق کشور مضر است.

ماینرهای غیرمجاز منجر به افت شاخص‌های کیفی برق شده و احتمال سوختن لوازم الکتریکی همسایگان را به‌شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی، استفاده غیرمجاز از ماینرها بعضاً می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده شود.
در همین حال کسانی که به‌صورت مجاز به استخراج رمز ارز مشغول هستند، می‌توانند از ٢ بامداد تا ٩ صبح که ساعت حداقل بار شبکه برق است، آزادانه فعالیت کنند. سخنگوی صنعت برق گفته است که ماینرهای غیرمجاز ضبط و تحویل مقامات قضایی شده و براساس قوانین جدید امحا خواهد شد و از سوی دیگر گزارش استفاده غیرمجاز از رمزارز از طریق برنامه «برق من» علاوه بر محرمانه‌ماندن، مشمول پرداخت پاداش به گزارش‌کننده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.