5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

May 6, 2024
18:17 دوشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165707

اولین دستگاه 6G دنیا رونمایی شد؛ ۲۰ برابر سریع‌تر از 5G

منبع: Zoomit

کنسرسیومی ژاپنی با ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه 6G به سرعت ۱۰۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه دست یافت؛ یعنی ۲۰ برابر سریع‌تر از 5G.

یک کنسرسیوم ژاپنی نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه 6G را معرفی کرد. این دستگاه می‌تواند داده‌ها را با سرعت ۱۰۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه منتقل کند و مسافت بیش از ۱۰۰ متر را پوشش دهد. این سرعت ۲۰ برابر سریع‌تر از سرعتی است که 5G ارائه می‌دهد.

نمونه اولیه‌ی 6G حاصل همکاری شرکت‌های پیشرو مخابراتی ژاپن از جمله DOCOMO، شرکت NTT، شرکت NEC و فوجیتسو است.

نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه می‌تواند با استفاده از باند ۱۰۰ گیگاهرتز در داخل ساختمان و باند ۳۰۰ گیگاهرتز در فضای باز، به سرعت ۱۰۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه دست یابد.

سرعت‌های به‌دست‌آمده در این آزمایش بسیار چشمگیر هستند، اما عملیات انجام‌شده در حد یک آزمایش بوده است و خبری از شبکه‌ی تجاری نیست و نباید انتظار داشت دستیابی به این سرعت با پایداری بالا در نمونه‌ی تجاری کار راحتی باشد.

5G، استاندارد طلایی فعلی، حداکثر سرعت تئوری ۱۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، سرعت دنیای واقعی به طور معمول بسیار کمتر است؛ به‌طور مثال، سرعت اینترنت 5G اپراتور T-Mobile در ایالات متحده به ۲۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه می‌رسد.

شبکه‌ی 6G از باندهایی با فراکانس فراتر از 5G استفاده می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که عواملی مثل دیوارها و حتی باران می‌توانند به‌طور قابل توجهی سیگنال‌های 6G را مختل کنند.

شبکه‌های 6G می‌توانند دنیای کاملاً جدیدی از امکانات را باز کنند. با افزایش سرعت، 6G می‌تواند امکان برقراری ارتباط هولوگرافیک بدون تأخیر و تجربیات فراگیر واقعیت مجازی و ترکیبی را فراهم کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.