باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

رگولاتوری

قوانین و مصوبات

May 8, 2024
13:56 چهارشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165810

اینترنت شرکت زیرساخت ۳۴ درصد گران شد

منبع: Peivast

اینترنتی که شرکت ارتباطات زیرساخت در اختیار اپراتورهای ثابت و همراه قرار می‌دهد ۳۴ درصد نسبت به قبل گران شد.

مصوبه شماره یک جلسه شماره ۳۵۱ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جدول تعرفه پهنای باند اینترنت برای سرعت Mbps ۱۰۰ و بالاتر را تغییر داد که بر اساس آن تعرفه ماهانه پهنای باند به ازای هر مگابیت بر ثانیه نسبت به مصوبه سال ۹۹ این کمیسیون ۳۴ درصد گران شده است. تعرفه اتصال اولیه و واگذاری پورت نیز افزایش یافته است؛ اما این دو مورد تنها یک بار از اپراتورها دریافت شده و شامل سرویس‌های جاری نیز نمی‌شود.

مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات در تاریخ ۱۷ دی‌ماه سال گذشته به تصویب رسیده؛ اما اپراتورها می‌گویند تاکنون به آنها ابلاغ نشده بوده و این در حالی است که شرکت زیرساخت مدعی است اپراتورها باید از تاریخ تصویب این مصوبه، پهنای باند را به قیمت‌های جدید خریداری کنند. همین موضوع منجر به اختلاف میان اپراتورها و شرکت زیرساخت شده است.

دی‌ماه سال گذشته اپراتورهای همراه و ثابت اجازه یافتند بسته‌های اینترنتی خود را با ۳۴ درصد افزایش قیمت به فروش برسانند تا بخشی از هزینه‌های دلاری‌شان جبران شود؛ اما اکنون با افزایش قیمت پهنای باند زیرساخت، بخشی از این درآمد صرف خرید پهنای باند خواهد شد.

صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت نشان می‌دهد این شرکت گرچه همچنان سودده است؛ اما سود آن در پایان سال ۱۴۰۱ و نیمه اول سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

برخی اپراتورها می‌گویند تاثیر قیمت پهنای باند بر قیمت تمام‌شده اینترنت در اپراتورهای همراه حدود پنج درصد، برای سرویس‌های DSL حدود ۲۵ درصد و برای FTTH بیش از ۵۰ درصد است و به همین دلیل دور جدید افزایش قیمت پهنای باند می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سرویس فیبر نوری اپراتورها بگذارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.