تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 8, 2024
17:32 چهارشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165841

مخالفت انجمن داروسازان با مصوبه توزیع اینترنتی دارو به بهانه حفاظت از اطلاعات بیماران

منبع: Peivast

انجمن داروسازی ایران بار دیگر با توزیع اینترنتی دارو مخالفت کرد و طی اطلاعیه‌ای از داروخانه‌ها خواسته است با پلتفرم‌ها برای توزیع اینترنتی دارو قرارداد نبندند.

هرچند دستورالعمل توزیع اینترنتی دارو از طریق پلتفرم‌ها به تصویب رسیده و ابلاغ شده اما انجمن داروسازان به عنوان یکی از مخالفان اصلی اجرایی شدن این طرح در اطلاعیه‌ای از کلیه داروخانه‌ها خواسته است: «…از عقد هر گونه قرار داد با پلتفرم‌های مذکور مادام که اشکالات قانونی موجود برطرف نگردیده و هرگونه همکاری، به تایید این این انجمن و سازمان نظام‌پزشکی نرسیده است، اکیدا خودداری نمایند.»


این در حالی است که این دستورالعمل به تایید وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو رسیده است. این اولین باری نیست که انجمن داروسازان با پیاده‌سازی طرح‌های نوآورانه مخالفات می‌کند؛ در گذشته نیز این انجمن با پیاده‌سازی نسخه الکترونیکی مخالفت کرده بود. از سویی مقرر شده این دستورالعمل در یک دوره ۶ماهه به صورت آزمایشی انجام شود از همین رو پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرا در این دوره زمانی و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن، این دستورالعمل مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین این نامه انجمن موجب می‌شود نقاط ضعف و قوت آن به صورت کامل مشخص نشود.

یکی از دلایل مخالفت این انجمن با توزیع اینترنتی دارو جلوگیری از ایجاد ناصرخسرو مجازی و مقابله با توسعه آن و نیز حفاظت از اطلاعات بیماران عنوان شده است در حالی که اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم قرار نمی‌گیرد و پلتفرم‌ها طبق این دستورالعمل فقط دارویی را که در داروخانه وجود دارد از طریق داروخانه‌ها توزیع می‌کنند.

حفاظت از اطلاعات بیماران یکی از بهانه‌هایی‌ است که این انجمن در دوره‌های گذشته و هنگام پیاده‌سازی نسخه‌نویسی الکترونیکی با آن مخالفت می‌کرد. در نامه‌ای که آن زمان انجمن داروسازان ایران برای رئیس‌جمهور وقت حسن روحانی نوشته بود تاکید کرده بود به دلیل مشکلاتی که طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی دارد، داروخانه‌ها امکان ارائه خدمات نسخه‌پیچی الکترونیکی را نخواهند داشت. در همان زمان این طرح به دستور مستقیم رئیس‌جمهور اجرایی شد.


انجمن داروسازان پس از تغییر دولت نیز در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، از او خواستند اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی را ۶ ماه به تعویق بیندازد اما او نیز این درخواست را نپذیرفت. حتی در جلسات نهایی شدن دستورالعمل توزیع اینترنتی دارو دوباره مخالفت با اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیکی مطرح شد که در آن زمان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به طور جدی با نماینده انجمن داروسازان مخالفت کرد.

انجمن داروسازان در این نامه تاکید کرده است نقش پلتفرم‌های داروساز فقط و فقط در انتهای زنجیره توزیع و منحصراً برای حمل آن قابل قبول است و ارائه کد رهگیری بیماران به این پلتفرم‌ها مغایر با قانون و به منزله امکان درز و نشر اطلاعات بیماران به فضای ناامن مجازی است.

هم‌اکنون حدود ۱۶ هزار داروخانه در سراسر کشور مجوز فعالیت دارند اما اطلاعات دقیقی از تعداد اعضای انجمن داروسازان ایران در دست نیست.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند انجمن داروسازان بیشتر نگران محدود شدن فعالیت‌های داروخانه‌ها بزرگ‌تر هستند چراکه در دستورالعمل توزیع اینترنتی دارو، درخواست دارو به طور همزمان برای تمامی داروخانه‌های اطراف کاربر ارسال می‌شود و کاربر خود میان داروخانه‌ها انتخاب می‌کند، از همین رو داروخانه‌های کوچک‌تر نیز امکان رقابت با داروخانه‌های بزرگ‌تر را پیدا می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.