فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

May 10, 2024
12:24 جمعه، 21ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165881

اولین ایمپلنت مغزی «نورالینک» در انسان دچار مشکل شد

استارت‌آپ نورالینک (Neuralink) ایلان ماسک روز چهارشنبه اعلام کرد که بخشی از ایمپلنت مغزی این شرکت پس از اینکه برای اولین بار در بدن یک بیمار انسانی قرار گرفت، دچار اختلال شد.

به گزارش ایسنا، نورالینک یک رابط مغز و رایانه ساخته است که در نهایت می‌تواند به بیماران مبتلا به فلج کمک کند تا فناوری‌های خارجی را تنها با استفاده از ذهن خود کنترل کنند. سیستم این شرکت که لینک Link نام دارد، سیگنال‌های عصبی را با استفاده از ۱۰۲۴ الکترود در ۶۴ «رشته» که نازک‌تر از موی انسان هستند، ثبت می‌کند.

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در ماه ژانویه، نورالینک این دستگاه را در یک بیمار ۲۹ ساله به نام نولاند آرباگ(Noland Arbaugh) به عنوان بخشی از مطالعه‌ای برای آزمایش ایمنی این ایمپلنت کاشت. این شرکت یک ویدیوی از آرباگ هنگام استفاده از رابط مغز و رایانه در ماه مارس پخش کرد و در یک پست در ماه آوریل نوشت که جراحی «بسیار خوب» پیش رفته است.

با این وجود نورالینک در یک پست وبلاگی در روز چهارشنبه بیان کرده که در هفته‌های بعد، تعدادی از رشته‌ها از مغز آرباگ خارج شده‌اند. این بدان معنی بود که الکترودهای موثر کمتری وجود داشت که توانایی این شرکت برای اندازه‌گیری سرعت و دقت لینک را مهار می‌کرد.

نورالینک فاش نکرد که چه تعدادی از رشته‌ها از بافت جمع شده است.

نورالینک گفت به عنوان یک راه حل، الگوریتم ضبط را اصلاح کرده، رابط کاربری را بهبود بخشیده و برای بهبود روش‌های ترجمه سیگنال‌ها به حرکات مکان نما کار کرده است. بنا به گزارش وال استریت ژورنال که قبلا در مورد این مشکل گزارش داده بود، نورالینک ظاهرا در نظر داشت ایمپلنت را از بین ببرد، اما این مشکل خطر مستقیمی برای ایمنی آرباگ ایجاد نکرده است.

اگرچه برخی رشته‌ها از بافت مغز آرباگ برداشته شده‌اند اما نورالینک می‌گوید که ارباگ از سیستم رابط مغز و رایانه این شرکت برای حدود هشت ساعت در روز در طول هفته و اغلب تا ۱۰ ساعت در روز در تعطیلات آخر هفته استفاده می‌کند.

آرباگ می‌گوید که این پیوند به او کمک کرده است تا با جهان دوباره ارتباط برقرار کند.

نورالینک پیش از اینکه بتواند برای تجاری سازی این فناوری واجد شرایط تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده شود، راه طولانی برای آزمایش ایمنی و کارایی در پیش دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.