یک مانع نظارتی دیگر بر سر راه فعالیتهای «استارشیپ»
«اداره هوانوردی فدرال آمریکا» شرکت «اسپیسایکس» را موظف کرده است تا پیش از انجام دادن فعالیتهای بیشتر با موشک بزرگ «استارشیپ»، یک ارزیابی زیستمحیطی دقیقتر را انجام دهد.
به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) باید پیش از افزایش فعالیتهای خود با موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) در سواحل فضایی فلوریدا، یک مانع نظارتی دیگر را برطرف کند.
به نقل از اسپیس، اسپیسایکس در حال حاضر استارشیپ ۱۲۲ متری را که هنوز در حال توسعه است، در پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس آزمایش میکند اما این شرکت قصد دارد فلوریدا را نیز به این ترکیب اضافه کند. هدف اسپیسایکس، به پرواز درآوردن استارشیپ از مجتمع پرتاب «۳۹A» در «مرکز فضایی کندی» ناساست که پیشتر میزبان پرتاب موشکهای «فالکون ۹»(Falcon ۹) و «فالکون هوی»(Falcon Heavy) بوده است.
در سال ۲۰۱۹، یک ارزیابی زیستمحیطی به سرپرستی ناسا به این نتیجه رسید که عملیات استارشیپ در مرکز فضایی کندی، تأثیر قابل توجهی را بر اکوسیستم اطراف ندارد. با وجود این، برنامههای اسپیسایکس از آن زمان تغییر کردهاند و «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) روز ۱۰ مه اعلام کرد که در حال حاضر یک بررسی عمیقتر موسوم به «بیانیه اثرات زیستمحیطی»(EIS) نیز باید انجام شود.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه روز ۱۰ مه نوشتند: اگرچه ارزیابی زیستمحیطی سال ۲۰۱۹ ناسا یک خط پایه تحلیلی را ارائه میدهد اما اثرات زیستمحیطی این تغییرات پیشنهادی به طور ویژه در بیانیه اثرات زیستمحیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.
استارشیپ از دو بخش تشکیل شده است و هر دو بخش به گونهای طراحی شدهاند که به طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشند. این دو بخش شامل یک تقویتکننده غولپیکر مرحله اول به نام سوپر هوی و یک مرحله بالایی با ارتفاع ۵۰ متر موسوم به استارشیپ هستند. اسپیسایکس، استارشیپ را یک وسیله نقلیه انقلابی میداند و میگوید که میتواند سکونت روی مریخ و سایر دستاوردهای اکتشافی بلندپروازانه را از نظر اقتصادی امکانپذیر کند.
استارشیپ تا به امروز سه بار به فضا پرتاب شده است. اولین بار در آوریل ۲۰۲۳، دومین بار در نوامبر ۲۰۲۳ و سومین بار در ۱۴ مارس سال جاری به پرواز درآمد. همه پروازها از پایگاه استاربیس بلند شدند. سومین پرواز از دو پرواز دیگر طولانیتر بود و نقاط عطف بیشتری را نسبت به پرواز پیشین خود رقم زد.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا توضیح دادند: فعالیتهای پیشنهادی استارشیپ در مجتمع پرتاب ۳۹A که توسط ارزیابی زیستمحیطی سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفتند، شامل توسعه زیرساخت و تقریبا ۲۴ پرتاب در سال بودند.
آنها در بهروزرسانی روز ۱۰ مه نوشتند: اسپیسایکس اکنون در نظر دارد تا زیرساخت بیشتری را برای پرتاب ایجاد کند که در ارزیابی زیستمحیطی سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته نشده بودند. هدف این شرکت، راهاندازی یک طرح پیشرفته از استارشیپ و فالکون هوی است که با سرعت پرتاب بالاتر کار میکنند. هدف دیگر اسپیسایکس، فرود آوردن تقویتکننده سوپر هوی در مجتمع پرتاب ۳۹A در حمایت از مفهوم قابلیت استفاده مجدد است.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در یک ایمیل اضافه کردند که طرح تجدیدنظرشده، حداکثر ۴۴ پرتاب استارشیپ در سال را از مجتمع پرتاب ۳۹A پیشبینی میکند.
اسپیسایکس باید بیانیه اثرات زیستمحیطی را تحت نظارت اداره هوانوردی فدرال آمریکا آماده کند. این سازمان در روز ۱۲ ژوئن، دو جلسه عمومی حضوری را در سواحل فضایی فلوریدا و یک جلسه دیگر را در روز ۱۳ ژوئن برگزار خواهد کرد و همچنین، میزبان یک جلسه مجازی در روز ۱۷ ژوئن خواهد بود. امکان ارسال نظرات عمومی نیز از روز ۱۰ مه فراهم شده است و تا ۲۴ ژوئن ادامه خواهد داشت.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت اداره هوانوردی فدرال آمریکا مراجعه کنند.