فناوری اطلاعات

May 11, 2024
22:27 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166083

بخش فناوری چین به دنبال توسعه در خاورمیانه و به ویژه عربستان

چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است. کشور‌های خاورمیانه و به ویژه عربستان در چند دهه گذشته برای حمایت از این مشتری مهم به تقویت روابط خود پرداخته‌اند. طی این مدت صادرات چین به منطقه در قیاس با حجم واردات کمتر شده است اما این شرایط احتمالا به زودی تغییر می‌کند.

به گزارش پیوست به نقل از فایننشال تایمز، چندین شرکت فناوری چین در راستای توسعه بین‌المللی خود به عربستان سعودی روی آورده‌اند. تازه‌ترین این شرکت‌ها میتوان (Meituan)، غول تحویل غذای چینی است که برای استخدام کارکنانی در ریاض تلاش می‌کند. این اقدام از آنجایی اهمیت دارد که میتوان خاورمیانه را به عنوان اولین نقطه در توسعه جهانی خود خارج از چین برگزیده است.

علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین، در حال مذاکره با شرکت‌های بومی عربستان و امارات است تا ردپای خود را در منطقه پررنگ‌تر کند. تنسنت نیز به دنبال توسعه کسب‌وکار ابری خود در منطقه و سرمایه‌گذاری در حوزه ذخیره داده است. شرکت شین (Shein)، فعال حوزه مد و تجارت‌الکترونیک چینی، هم با مراسم‌های حوزه مد و اولین برنامه خود در عربستان سعودی به دنبال توسعه در منطقه است.

با اینکه فناوری چین در حوزه‌هایی مثل خدمات ابری و هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است اما تنش‌های ژئوپلیتیک باعث شده تا تقاضا برای اپلیکیشن‌ها و فناوری این کشور در بازارهای بزرگی مثل آمریکا کاهش یابد. در مناطقی مثل خاورمیانه اما شرکت‌های چینی با فشار سیاسی کمتری روبرو هستند که یکی از دلایل اصلی آن منافع اقتصادی کشور‌های منطقه است. چین بزرگترین شریک تجاری بیشتر کشور‌های خاورمیانه به حساب می‌آید.

شرکت‌های بومی خلیج فارس پیشرفت محدودی در استقبال از هوش مصنوعی دارند

کاهش رشد اقتصادی در داخل چین باعث شده تا شرکت‌های این کشور به دنبال توسعه در خارج از مرزهای آن باشند. ورودی پول علی‌بابا در سه ماهه منتهی به دسامبر از انتظارات ضعیف‌تر بود. فروش تنسنت در بخش گیمینگ با رکود جدی مواجه شد. حاشیه سود بخش تجارت داخلی میتوان نیز در حال کاهش است و سهام این شرکت در یک سال گذشته یک پنجم ریزش کرده است.

حال شرکت‌هایی که به دنبال توسعه خارجی هستند در زمان مناسبی به سراغ خاورمیانه رفته‌اند. عربستان سعودی به دنبال توسعه صنایع غیرنفتی است و سرمایه‌گذاری روی صنایع نوپا از جمله هوش مصنوعی را با جدیت دنبال می‌کند. این کشور همین امسال یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری را به فناوری‌های جدید اختصاص داده است. بخش نوپای فناوری در این کشور پتانسیل رشد بالایی دارد. برای مثال حجم بازار خدمات ابری عربستان چیزی حدود ۴ میلیارد دلار است در حالی که حجم این بازار در آمریکا ۲۰۰ میلیارد دلار و در چین حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

عربستان نیز انگیزه‌هایی برای همکاری بیشتر با چین دارد. سال گذشته روسیه با عبور از عربستان به بزرگترین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شد. صادرات چین به عربستان در حال حاضر تنها نیمی از حجم واردات این کشور است. در نتیجه عربستان از طریق تقویت روابط با پکن می‌تواند مسیر تجارت خود با این کشور را تقویت کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.