اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 12, 2024
17:37 یکشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166185

نماینده مجلس: بررسی طرح صیانت در صحن مجلس قانونی نیست

یک روز پس از اینکه «طرح صیانت» در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفت، یکی از نمایندگان بررسی این طرح در مجلس را «غیرقانونی» خواند.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس، درباره‌ی این موضوع به خبرگزاری دانشجو گفت: «طرح صیانت در دستور کار امروز صحن نبود و ظاهراً در دستور کار هفتگی قرار گرفته، اما موضوع این است که نمی‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. آخرین جلسه‌ی این کمیسیون مشترک طرح صیانت دو سال قبل بود که همان زمان به در صحن مجلس به آن اعتراض کردم. معاونت قوانین مجلس هم تأیید کرد که روند بررسی این طرح خلاف آیین‌نامه است و موضوع منتفی شد.»

طرح صیانت هیچ‌یک از مراحل قانونی و آیین‌نامه‌ای لازم را برای رسیدگی طی نکرده است

به گفته‌ی او درباره‌ی طرح صیانت دو ابهام وجود دارد: اینکه آیا کمیسیون ویژه‌ای که قرار بود موضوع را در چند ماه پیگیری کند، بعد از گذشت دو سال هنوز رسمیت دارد؟ کمیسیون ویژه باید مطابق آیین‌نامه‌ی داخلی خود هر جلسه‌ای را به‌صورت آنلاین پخش می‌کرد اما این کار انجام نشده است.
از دو سال پیش تا امروز کمیسیون مشترک طرح صیانت هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده که به حد نصاب رسیده باشد و از تارنمای مجلس هم پخش نشده است. در واقع درباره‌ی طرح صیانت هیچ جلسه‌ای به‌صورت رسمی و مطابق آیین‌نامه برگزار نشده که درباره‌ی آن تصمیمی بگیرند. از آنجا که طرح صیانت هیچ‌یک از مراحل قانونی و آیین‌نامه‌ای لازم را برای رسیدگی طی نکرده، امروز نمی‌تواند در صحن مجلس بررسی شود و بنابراین باید این موضوع را منتفی بدانیم.

«صیانت» که نام کامل ابتدایی «طرح صیانت از فضای مجازی» است و بعدتر به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تغییر نام داد، تا امروز مخالفان و موافقان بسیاری داشته است. آخرین بار در آستانه‌ی سال ۱۴۰۳ نایب‌رئیس مجلس درباره کنار گذاشتن این طرح تذکر داد و گفت که باید طرح صیانت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.