هوش مصنوعی

May 13, 2024
17:52 دوشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166236

آمریکا و چین برای کاهش خطرات هوش مصنوعی مذاکره می‌کنند

منبع: Peivast

مقامات چین و آمریکا روز سه‌شنبه اولین جلسه از مذاکرات مربوط به هوش مصنوعی را که روسای جمهور دو طرف سال گذشته در مراسمی در سن‌فرانسیسکو روی آن توافق کردند را برگذار می‌کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، مقامات آمریکایی می‌گوید دو طرف پس از صحبت‌هایی که پیشتر در این باره از جمله بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ونگ یی، وزیر خارجه چین، صورت گرفته بود با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید: «رویکرد ما در رابطه با چین همچنان روی سرمایه‌گذاری، هم‌سویی و رقابت متمرکز است اما به عقیده ما رقابت جدی نیازمند دیپلماسی سخت برای کاهش خطر محاسبه اشتباه و تنش ناخواسته است. این مساله به ویژه در رابطه با هوش مصنوعی اهمیت دارد.»

یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز می گوید دولت بایدن بر «پتانسیل تحول‌آفرین» واقف است اما به «لزوم ایجاد تعادل بین مدیریت خطر و استفاده از فرصت‌های برآمده از هوش مصنوعی پیشرفته» نیز باور دارد.

به گفته این مقام آمریکایی، ایالات متحده رویکرد خود در مقابله با خطرهای هوش مصنوعی را توضیح داده و جبهه‌گیری خود پیرامون اصول امنیت هوش مصنوعی را تصریح می‌کند. علاوه بر این در این جلسه مذاکراتی پیرامون نقش یک حاکمیت بین‌المللی انجام می‌گیرد. با این حال به گفته او آمریکا درمورد فعالیت هوش مصنوعی چین که امنیت ملی این کشور را به چالش می‌کشد نیز اظهار نگرانی خواهد کرد.

او می‌گوید چین توسعه هوش مصنوعی را به یکی از اولویت‌های «اصلی» تبدیل کرده و قابلیت‌های آن را در حوزه‌های نظامی و مدنی به کار گرفته است و در بسیاری از موارد این کاربرد‌ها «امنیت ملی آمریکا و متحدان آن را با تهدید روبرو می‌کند.»

به گفته این مقام آمریکایی مذاکرات پیش رو ارتباطی با همکاری یا هماهنگی تحقیقاتی بین دو کشور ندارد.

او افزود: «ما باور داریم که پیشرفت سریع هوش مصنوعی علاوه بر خطرات امنیت ملی با خطرات جهانی همراه است و از این رو تبادل دیدگاه بین آمریکا و چین حائز اهمیت است.»

مذاکرات مربوط به هوش مصنوعی ماحصل مراسمی است که در ماه نوامبر سال گذشته در سن‌فرانسیسکو برگذار شد. نهاد‌های نظامی آمریکا و چین علاوه در راستای توافق‌های انجام گرفته راه‌های ارتباطی خود را که پس از ملاقات نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان توسط چین مسدود شده بود مجددا باز کرده‌اند.

آمریکا و چین همچنین گروهی را به بررسی مرسوله‌های مواد اولیه تولید مواد مخدر از چین به مکزیک اختصاص داده‌اند. به نظر می‌رسد گروه‌های تولید کننده مواد مخدر در مکزیک از این مواد اولیه برای تولیدات کشنده استفاده می‌کنند.

با اینکه توافق‌های انجام گرفته در سن فرانسیسکو گام مثبتی در بهبود روابط دو قدرت بزرگ جهانی است اما این دو کشور همچنان با تنش‌های جدی در حوزه‌های مختلف روبرو هستند. فعالیت‌های ارتش چین در اطراف تایوان و فیلیپین و تلاش‌های آمریکا در راستای ممنوعیت دسترسی چین به فناوری ساخته این کشور از جمله موارد مهم این تنش‌ها است. چین در حال حاضر برای دسترسی به ماشین‌آلات و تجهیزات ضروری برای توسعه هوش مصنوعی با محدودیت‌های جدی روبرو است.

علاوه بر انجام مذاکرات در روز سه شنبه، انتظار می‌رود که دولت آمریکا تعرفه واردات خودروهای الکتریکی از چین را چهار برابر کند. وزارت بازرگانی ایالات متحده هفته گذشته چندین شرکت چینی را به لیست خود اضافه کرد که در نتیجه آن شرکت‌های آمریکایی در صادرات فناوری خود به این شرکت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.