سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 16, 2024
19:49 پنجشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166444

دستاورد جدید محققان چینی در تولید انبوه تراشه‌های نوری

منبع: مهر

پژوهشگران چینی روش جدیدی را برای تولید تراشه‌های نوری یافته‌اند که ممکن است به کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا در حوزه تراشه‌های پیشرفته کمک کند.

پژوهشگران چینی روش جدیدی را برای تولید تراشه‌های نوری یافته‌اند که ممکن است به کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا در حوزه تراشه‌های پیشرفته کمک کند. وبگاه SCMP، اخیراً طی گزارشی مدعی شد که این تکنولوژی جدید می‌تواند در تولید انبوه تراشه‌های نوری به صورت مقرون به صرفه استفاده شود و احتمالاً محدودیت‌های اعمال شده توسط کاخ سفید برای ممانعت از انتقال فناوری آمریکا به چین را با شکست مواجه کند.

کارشناسان چینی در جریان تحقیقات گسترده خود به این پیشرفت فناورانه دست یافته‌اند. دستاورد اخیر ایشان استفاده از مدارهای مجتمع فوتونیک (PIC) می‌شود. این مدارها که با استفاده از ذرات نور، داده‌ها را پردازش کرده و انتقال می‌دهند؛ فرایندی که سرعت را افزایش و مصرف انرژی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد. این تراشه‌ها جزئی حیاتی از محاسبات فوتونیک و ارتباطات فیبر نوری محسوب می‌شوند. مدارهای فوتونیک را می‌توان با استفاده از موادی مانند لیتیوم نیوبات که قابلیت بالایی در تبدیل داده‌های الکترونیکی به اطلاعات فوتونیک دارند، ساخت.

این در حالی است که برخی محققان نیز چندان به این دستاورد جدید خوشبین نیستند و آن را غیر بهینه ارزیابی می‌کنند. او شین از مؤسسه میکروسیستم و فناوری اطلاعات شانگهای و توبیاس کیپنبرگ از مؤسسه فناوری فدرال لوزان سوئیس اخیراً با انتشار مقاله‌ای در ژورنال علمی «Nature» مدعی شدند که استفاده صنعتی از این فناوری به علت هزینه بالای هر ویفر و محدودیت‌های اندازه آن، چندان میسر نیست.

از همین روی، تیم تحقیقاتی او شین تصمیم به استفاده از ماده جایگزینی موسوم به لیتیوم تانتالات (LiTaO3) گرفتند که خواص برتری نسبت به نیوبات لیتیوم دارد و با روش‌های تولید ارزان سازگار است.

با توسعه روزافزون فناوری، تراشه‌های نوری نقشی کلیدی در توسعه ابررایانه‌ها و مراکز داده یافته‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.