تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 17, 2024
15:05 جمعه، 28ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 166519

بی‌توجهی در دسترسی‌پذیری دیجیتالی نادیده گرفتن ۵ میلیون کاربر دارای معلولیت در ایران است

منبع: Peivast

سپیده داوودی مدیر محصول دسترسی‌پذیری دیوار می‌گوید: اگر در پلتفرم‌ها، ویژگی یا امکان خاصی برای دسترسی‌پذیری افراد دارای معلولیت در نظر گرفته نشود، به معنای آن است که ۵ میلیون نفر نادیده گرفته شده‌اند. این عدد به تعداد کل مردم استان فارس است.

حسام آرمندهی هم‌بنیان‌گذار دیوار و کافه‌بازار همزمان با روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری (GAAD)، به موضوع دسترسی‌پذیری دیجیتالی در پلتفرم‌ها پرداخت و از توجه تیم طراحی دیوار دراین باره صحبت کرد. او گفت: همیشه در دیوار از تنوع و گوناگونی استقبال کرده‌‌ایم. تمرکز تیم اجرایی دسترسی‌پذیری دیوار، از جنس انتخاب و رویکرد ما بوده و نه بحث اقتصادی آن، چون ما این فعالیت را از جنس حق و حقوق شهروندی می‌بینیم‌ و دسترس‌پذیری اولین گام برای توجه به جامعه معلولان است.

سپیده داودی مدیر محصول دسترسی‌پذیری دیوار هم به تفصیل‌ از جزئیات روند دسترسی‌پذیری در پلتفرم‌ها و اهمیت آن صحبت کرد و افزود: ۴.۸ میلیون نفر فرد دارای معلولیت در ایران داریم. اگر دسترسی پذیری را در محصولاتتان در نظر نگیرید باید بدانید که امکان استفاده ۵ میلیون نفر را از محصولتان گرفته‌اید و آنها نمی‌توانند از پلتفرم شما استفاده کنند. به تعبیری مثل این است که استان فارس با ۵ میلیون جمعیت را نادیده گرفته باشید.

او ادامه داد: استراتژی ما در دیوار از ابتدا توجه به دسترسی‌پذیری بود اما از سال ۹۸ به صورت جدی آن را دنبال کرده‌ایم. پروپوزال دسترسی‌پذیری دیجیتال را تدوین کردیم و از طریق شبکه‌های اجتماعی، دوستان و آشنایان و سمن‌های فعال در این حوزه جلسات متمرکزی برگزار کردیم.نکته حائز اهمیت اینجاست که هر پلتفرم بنا محصول و خدمتی که ارائه می‌دهد باید به جزئیات دسترسی‌پذیری پلتفرم خود توجه کند. اما در واقع این موضوع بیش از هر چیز به استراتژی و اهداف کل شرکت برمی‌گردد.دسترسی پذیری دیجیتالی یک مسیر مداوم است و محدود به یک دوره کوتاه نیست.

دسترسی پذیری دیجیتال یک مسیر مداوم است
حسین شرفی طراح محصول موسسه Kamsol Elite و فعال حوزه دسترسی‌پذیری هم در ارائه‌ای به اهمیت توجه به تمام انواع معلولیت‌ها در پلتفرم‌ها و چرایی آن پرداخت و گفت: به صورت میانگین پانزده درصد افراد در جهان دارای انواع مختلفی از معلولیت‌ها هستند و هر برند باید به اندازه خود با انجام فعالیت‌هایی در باب مسئولیت اجتماعی به هویت برند خود نیز کمک کند. ضمن اینکه میتوان جامعه افراد دارای معلولیت را هم بخش مهمی از درآمدزایی دانست. شرفی همچنین به اهمیت توجه روزافزون پلتفرم‌ها به مقوله دسترسی‌پذیری در ایران پرداخت و افزود: جامعه ایران در حال پیر شدن است و همین مسئله سالمندی نیز به خودی خود به این مسئله دامن می‌زند که باید پلتفرم‌ها بیش از پیش به این مهم توجه کنند.

او همچنین ادامه داد: طبق آمارهای جهانی ۱۳ میلیون کاربر ایرانی دائما با مشکل در کار با محصولات دیجیتال مواجهند و ۷۰درصد جامعه حداقل یکبار در زندگی دچار معلولیت شده و ۱۰۰ درصد انسان‌ها محدودیت‌های محیطی را تجربه می‌کنند. از اینروست که باید دسترسی‌پذیری را در اولویت فعالیت‌هایمان قرار دهیم. وقتی از طراحی دسترس‌پذیر صحبت می‌کنیم باید به دوطیف مختلف محصول بپردازیم. محصولات ویژوآل یا غیرویژوآل یعنی برای کاربران بینا و نابینا و هریک از اینها به نوبه خود دارای تفاوت‌های اساسی هستند که طراحان محصول باید به آن توجه کنند.

اهمیت ستفاده از نیروهای انسانی دارای معلولیت
در ادامه رویداد طاها حامی‌فر طراح محصول دیوار هم در ارائه‌ای فنی به بیان جزئیاتی راجع به انجام فرآیند فنی دسترس‌پذیری محصول دیجیتال به موضوع اهمیت تست اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها پرداخت و پرهام دوستدار مدیر دسترسی‌پذیری در Booking.com هم به تفصیل از فرآیند دسترسی‌پذیری در بوکینگ صحبت کرد و افزود: دسترسی‌پذیری فرآیندی مستمر و مداوم است که نیاز به نظارتی مداوم دارد.

در ادامه رویداد هم در پنل‌ تخصصی انتقال تجربه‌های دسترسی‌پذیری دیجیتال شرکت‌ها امید هاشمی کارشناس دسترس‌پذیری دیوار، دسترسی‌پذیری را یک سفر تدریجی و مرحله‌ای برشمرد و گفت: مشکلات افراد دارای معلولیت در دسترسی‌پذیری‌های دیجیتال محدود به ایران نیست اما به اشتراک‌گذاری و انتقال دانش در این باره می‌تواند راهگشا باشد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که دسترسی‌پذیری پلتفرم‌ها بسته به منابعی که سازمان‌ها در اختیار دارند افت و خیز بیشتری پیدا می‌کنند و اگر منابع به درستی تخصیص داده نشود طبیعی است که این دسترسی‌پذیری کمتر خواهد شد.

هوش مصنوعی و دسترسی‌پذیری
هاشمی در ادامه به اهمیت حضور افراد دارای معلولیت در سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر این باور ذهنی در مدیران سازمان‌ها برای استخدام و حضور جامعه معلولان در سازمان‌ها وجود داشته باشد، به تدریج فرهنگ‌سازی‌های گسترده‌ای در این باره شکل می‌گیرد. او همچنین از هوش مصنوعی و فرآیند تسهیلگری این فناوری برای افراد دارای معلولیت صحبت کرد و افزود: فناوری‌ها و هوش مصنوعی نقش‌ به سزایی در ساده‌سازی امور روزمره کاربران دارای معلولیت دارند و تا کنون هم در بسیاری زمینه‌ها توانسته‌اند مشکلات را تسهیل کنند.

محمدحسین محسنی بنیان‌گذار اپلیکیشن‌ساز پازلی هم در این باره گفت: با توجه به تجربه زندگی در کنار افراد دچار معلولیت متوجه اهمیت آن و شاهد محدودیت‌هایی که حتی به خانواده‌های افراد معلول هم تحمیل می‌شود، بودم به همین خاطر هم معتقدم هریک از ما شرکت‌ها به خودی خود باید در دسترسی پذیری پلتفرم‌هایمان مسئول باشیم و بی‌تفاوت از کنار آن عبور نکنیم.

علی نصرآبادی مدیرفنی کافه‌بازار، هم در ادامه به مشکلاتی که در برخی نرم‌افزارهای تبدیل متن به صدا در زبان فارسی وجود دارد و گفت: اندرویدمارکت بازار دوزبانه است اما در بخش فارسی ما با چالش‌های بیشتری مواجهیم و در این بخش باید با هم‌افزایی‌های بیشتر این مشکل را حل کنیم.

محمد اسکندری راهبر محصول تپسی هم در زمینه تاکسی‌های اینترنتی در بحث دسترسی‌پذیری گفت: ما از مدت‌ها قبل با توجه به حساسیت‌های مدیران ارشد تپسی و بخش روابط عمومی روی دسترس‌پذیری تپسی تمرکز کرده‌ایم، ویژگی‌های خاصی در اپلیکیشن تپسی برای این کار لحاظ شده است.

عطیه سروی مدیرمحصول فیدیبو هم در این باره گفت: ما در فیدیبو از طریق یک سری کانال‌ها و گروه‌ها به جامعه افراد دارای معلولیت دسترسی داریم و از بازخوردها و فیدبک‌های آنها بهره‌مند می‌شویم، اما همچنان معتقدیم این مسیر جای بهتر شدن دارد و کارهای زیادی پیش رو داریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.