تلفن همراه

گوشی

May 24, 2024
18:19 جمعه، 4ام خردادماه 1403
کد خبر: 166856

پایان همکاری iFixit و سامسونگ

منبع: Digiato

مؤسسه iFixit به‌تازگی اعلام کرده است که همکاری خود را با سامسونگ متوقف خواهد ساخت. به نظر می‌رسد که این مؤسسه، تنها نهادی نباشد که از همکاری با سامسونگ صرف‌نظر کرده؛ زیرا این شرکت، تعمیرکاران را موظف به ارسال اجباری اطلاعات مشتریان خود نموده‌است.

علت واقعی قطع همکاری iFixit با سامسونگ چیست؟
طبق یک گزارش که به‌تازگی منتشر شده‌است، سامسونگ در قرارداد خود با تعمیرکاران محصولات این شرکت، آنها را مجبور می‌کند تا داده‌هایی مانند نام مشتری، آدرس، علت مراجعه، شماره IMEI دستگاه، شماره‌سریال، شماره تماس و علت مراجعه را ارسال نمایند. همچنین در قرارداد مذکور ذکر شده‌است که تعمیرکاران باید اقدام به حذف تمامی قطعات دست دوم یا ساخته شده توسط سایر تولیدکنندگان از دستگاه نمایند. این در حالی است که از لحاظ قانونی، کاربران می‌توانند از قطعات ساخت دیگر شرکت‌ها در دستگاه‌های خود بهره بگیرند و شرکت سازنده در صورت منع مصرف‌کننده از این کار، با موانع جدی مواجه خواهد شد. همین موضوع باعث شده‌است تا مؤسسه iFixit در سایت رسمی خود، خبر از توقف همکاری با سامسونگ بدهد.

به بیانی دیگر، اگر صاحب یک تعمیرگاه دستگاه‌های هوشمند باشید و یک مشتری با گوشی یا تبلت سامسونگ دارای قطعات دست دوم یا غیر اصل به شما مراجعه کند، موظف هستید تا از تعمیر محصول خودداری کنید و باید سریعاً اقدام به جداسازی قطعات مذکور نمایید. در ادامه اطلاعات هویتی شخص و جزئیات دستگاه به‌همراه مشکل آن را برای سامسونگ ارسال نمایید. رسانه 404 Media برای اولین‌بار خبر از وجود چنین قراردادی میان سامسونگ و تعمیرکاران محصولات این شرکت داده است و رسانه معتبر The Verge هم توانسته صحت وجود قرار مورد اشاره را تایید کند.

به نظر می‌رسد که سامسونگ نه‌تنها تعمیرکاران مستقل را مجبور به ارائه اطلاعات کاربران می‌کند؛ بلکه پایگاه داده‌ای از خرید قطعات یدکی توسط کاربران محصولات این شرکت ایجاد کرده است. مدیرعامل مؤسسه iFixit اعلام نموده که شرکت تحت مدیریت او، اقدام به اشتراک‌گذاری برخی داده‌های مشتریان با سامسونگ می‌کند و به همین دلیل اگر کاربر اقدام به خرید یک قطعه اصلی تایید شده توسط سامسونگ نماید، باید موافقت خود با ارسال ایمیل و لیست قطعات به سامسونگ را هم اعلام کند. وی اشاره کرده است که این مؤسسه تنها اقدام به ثبت و ارسال اطلاعات مشتریان قطعات سامسونگ می‌کند و سایر تولیدکنندگان قطعات موبایل، چنین شرطی را برای ارائه خدمات به کاربران خود از طریق تعمیرکاران مستقل، وضع نکرده‌اند. مشخص نیست که آیا سامسونگ هنوز تعمیرکاران را مجبور به پیروی از قرارداد گفته شده می‌کند یا ادبیات متفاوتی را به این منظور اتخاذ کرده است.

شایان‌ذکر است که ایالت‌های مینه‌سوتا و کالیفرنیا در آمریکا، قوانین جدیدی را در حمایت از حق تعمیر اعمال کرده‌اند که از ابتدای ماه میلادی آتی اجرا خواهند شد. همین مسئله احتمال عقب‌نشینی سامسونگ از سیاست‌های قبلی خود یا تغییر قراردادها برای جلوگیری از مشکلات قانونی را در پی خواهد داشت. ایالت مینه‌سوتا هرگونه ثبت اطلاعات پیرامون قطعات مورد استفاده در تعمیر دستگاه‌ها یا نیاز به تایید آنها توسط تولیدکننده اصلی محصول را منع کرده است. همچنین طبق قوانین جدید این ایالت، نباید ضرورتی برای استفاده از قطعات اصلی و جلوگیری از بهره‌مندی از قطعات ساخته شده توسط دیگر شرکت‌ها وجود داشته‌باشد.

قوانین تصویب شده در ایالت کالیفرنیا در راستای حمایت از تعمیرپذیری کمی مبهم‌تر است؛ به‌طوری که برخلاف قوانین مینه‌سوتا، اعلام نمی‌کند که جزئیات شرایط عادلانه و منصفانه در هنگام تعمیرپذیری چگونه است. همین موضوع باعث می‌شود تا تعمیرکاران مستقل نسبت به حقوق خود آگاه نباشند و اغلب آنها هم علاقه‌ای به مقابله قانونی با شرکت‌های بزرگ فناوری مثل سامسونگ ندارند. در حال حاضر سامسونگ ۲۵ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین فروشنده محصولات اندرویدی در این کشور با اختلاف محسوس نسبت به رقبا، به‌شمار می‌رود.

Nathan Proctor، گرداننده اصلی کمپین حق تعمیر در ایالات متحده، اشاره کرده است که احتمالاً تعمیرکاران مستقل اقدام به جداسازی قطعات دست دوم یا غیر اصل از دستگاه‌های ارجاعی نخواهند کرد؛ زیرا در کنار مشکلات اخلاقی، این کار به صرف هزینه و زمان چشمگیری نیاز دارد و منطقی به نظر نمی‌رسد. البته از نظر او، به اشتراک‌گذاری اطلاعات با سامسونگ همچنان صورت‌می‌گیرد؛ زیرا سامسونگ معمولاً از خرید و نصب قطعات با خبر است و به آسانی می‌تواند عدم ارائه داده‌های مشتریان از سوی تعمیرکاران مستقل را تشخیص دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.