پیام‌رسان

تلفن همراه

May 29, 2024
11:49 چهارشنبه، 9ام خردادماه 1403
کد خبر: 167136

پاسخ مدیر واتس‌اپ به ایلان ماسک درباره امنیت واتس‌اپ: پیام‌های کاربران برای ما ارسال نمی‌شود

منبع: Digiato

«ویل کاتکارت» (Will Cathcart)، مدیر واتس‌اپ، به اظهارات «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا مبنی بر اینکه این پیام‌رسان هر شب از داده‌های کاربران خروجی می‌گیرد، پاسخ داد. کاتکارت به‌سادگی می‌گوید که این ادعا صحیح نیست و پیام‌های کاربران در واتس‌اپ رمزگذاری می‌شوند، به این معنی که به‌هیچ‌وجه توسط شرکت قابل خواندن نیستند.

براساس پست ویل کاتکارت در ایکس، پلتفرم واتس‌اپ آنطور که ایلان ماسک گفته است «هر شب» از پیام‌های کاربران خروجی نمی‌گیرد. به گفته مدیر واتس‌اپ، تمامی پیام‌های کاربران رمزگذاری سرتاسری (End-to-end) می‌شوند و نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. او با اشاره به اشتباه‌بودن ادعای ماسک گفت: «ما امنیت را جدی می‌گیریم و به‌همین دلیل پیام‌های شما را به‌صورت سرتاسری رمزگذاری می‌کنیم. پیام‌ها هر شب برای ما ارسال نمی‌شوند یا خروجی آن‌ها به‌دست ما نمی‌رسد.»

به گفته مدیر واتس‌اپ، حتی اگر کاربران از پیام‌های خود بک‌آپ بگیرند نیز می‌توانند از رمزگذاری سرتاسری داده‌هایشان مطمئن باشند.

پیش‌ازاین ایلان ماسک گفته بود که واتس‌اپ هر شب از پیام‌های کاربران خروجی می‌گیرد؛ که به نظر می‌رسد چندان ادعای درستی نیست. چراکه با رمزگذاری سرتاسری فقط فرستنده و گیرنده پیام‌ها در واتس‌اپ می‌توانند محتوای آن را بخوانند. پیش‌ازاین، واتس‌اپ تعهد خود را به رمزگذاری پیام‌ها نشان داده و گفته بود که ترجیح می‌دهد در بریتانیا این پیام‌رسان مسدود شود تا اینکه رمزگذاری مورد استفاده خود را تضعیف کند.

البته به گفته یک محقق امنیتی در ایکس، پیام‌های واتس‌اپ رمزگذاری سرتاسری می‌شوند، اما داده‌های کاربران فقط به پیام‌ها محدود نیست؛ به عبارتی باید ابرداده‌های دیگری را نیز مانند موقعیت مکانی افراد، مخاطبینی که کاربر با آن‌ها در ارتباط است و الگوهای زمانی که کاربر در آن‌ها آنلاین می‌شود، در نظر گرفت.

ایلان ماسک پیش‌تر نیز با «یان لیکان» مدیر هوش مصنوعی متا نیز در ایکس مشاجره داشت. در جدال این دو نفر، یان لیکان تلاش ایلان ماسک برای جذب متخصصان هوش مصنوعی به استارتاپ xAI را به سخره گرفت. ایلان ماسک نیز پژوهش‌های علمی او را زیر سؤال برد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.