هوش مصنوعی

May 30, 2024
12:13 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167212

ابزار جدید OpenAI برای بهبود رفتار هوش مصنوعی مولد

منبع: همکاران سیستم

شرکت OpenAI از زمان راه اندازی سیستم ChatGPT حکمرانی بازار جهانی هوش مصنوعی مولد را در دست گرفته است و پیشینه‌های متعدد خود را برای پیشرفت‌های هوش مصنوعی آینده ارایه می‌دهد. این شرکت هم اکنون سند جدیدی را به اشتراک گذاشته است که در مورد هوش مصنوعی مولد بینش عمیق‌تری را برای کاربران ایجاد می‌کند.

شرکت OpenAI این هفته نخستین پیش‌نویس مشخصات فناوری جدیدی را با نام Model Spec را منتشر کرد و مشخص شد این استارت‌آپ چگونه می‌خواهد فناوری مذکور را در سیستم‌های OpenAI API و ChatGPT مورد استفاده قرار دهد. فناوری Model Spec همچنین به منظور ارایه بینش در مورد نحوه تصمیم گیری این شرکت در رفتارهای مربوط به مدل‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مدل رفتاری به نحوه پاسخ مدل‌های هوش مصنوعی به ورودی‌های کاربر، از جمله ویژگی‌هایی نظیر لحن، طول پاسخ و مورد دیگر اشاره دارد. شرکت OpenAI توضیح داد که مدل هوش مصنوعی به طور صریح برنامه ریزی نشده است و در عوض از داده‌های ارایه شده یاد می‌گیرد. بنابراین، شکل دادن به رفتار آنها همچنان یک «علم نوپا» با تفاوت‌های بسیار ظریف است.

سیستم Model Spec در اصل نحوه رویکرد OpenAI به وظیفه پیچیده شکل دادن به رفتار مدل هوش مصنوعی از جمله تجربیات و تحقیقات مداوم در مورد موضوعات مختلف شاره دارد. شرکت توسعه دهنده توضیح داده است که هنوز از Model Spec به شکل فعلی در فناوری هوش مصنوعی خود استفاده نکرده است، ولی درحال کار کردن روی تکنیک‌هایی است که به مدل‌هایش اجازه می‌دهد به طور مستقیم از مشخصات ارایه شده یاد بگیرند.

در این سند اعلام شده است که OpenAI سه اصل را برای Model Spec بررسی می‌کند. اصل اول اهداف آن است که شامل کمک به توسعه دهنده و کاربر نهایی و در نهایت سودمندی بشریت می‌شود. اصل دوم قوانین و اصل سوم هم رفتارهای پیش فرض است که به دستورالعمل‌های منطبق با اهداف و قوانین اشاره دارد.

این کمپانی می‌گوید مشخصات Model Spec را به زودی با عموم کاربران به اشتراک می‌گذارد تا به عنوان یک راهنما برای محققان مربیان هوش مصنوعی که با یادگیری تقویتی براساس بازخورد انسانی کار می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: zdnet.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.