سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 8, 2024
15:41 شنبه، 19ام خردادماه 1403
کد خبر: 167571

عضو سازمان نصر تهران: باید منتظر فلج شدن کسب‌وکارهای تامین تجهیزات صنعت فاوا باشیم

منبع: Zoomit

چالش‌های ارزی در سال‌های اخیر مشکلات متعددی را برای فعالان حوزه تامین تجهیزات صنعت فاوا به وجود آورده است.

سهیل ترکان، عضو کمیسیون تامین تجهیزات کالای فاوا سازمان نصر تهران درباره چالش‌هایی گفته که کسب‌و‌کارهای حوزه تامین را در آستانه فلج شدن قرار داده است.

او در همین زمینه به روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفته که: «از انتهای سال گذشته، پروسه تخصیص ارز از یک پروسه دو ماهه، به یک پرسه ۴ الی ۵ ماهه تبدیل شد. با توجه به حساسیت‌های موجود در تامین کالاهای حوزه آی‌تی، افزایش زمان تخصیص ارز چالش ‌و مشکلات فراوانی را برای فعالان این حوزه به همراه داشته است.»

ترکان بر این نکته تاکید دارد که: «متاسفانه نهادهای مسئول توجهی به حساسیت‌های این بخش نداشته‌اند. البته مشکلات به پروسه تخصیص محدود نمی‌شود. با ادامه این وضعیت، باید منتظر فلج شدن کسب‌وکارهای این حوزه باشیم. با وضع موجود نمی‌توانیم به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال و صنعت فاوا باشیم. شاید به زودی برای نگهداری از زیرساخت‌های موجود نیز با مشکل روبه‌رو شویم که اثرات قابل توجهی برای صنعت فاوا و کل اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت».

او افزود: «وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و بانک‌هایی که وظیفه تامین ارز را دارند مسئول اصلی وضعیت فعلی این حوزه به شمار می‌روند. در گذشته بخش اصلی مشکلات، مربوط به فرایندهای بانک مرکزی بود. در حال حاضر در وزارت صمت نیز با مشکل مواجه هستیم. متاسفانه برنامه‌ریزی و چارچوب مشخصی را در این فرایند‌ها مشاهده نمی‌کنیم و روز به روز بر مدت زمان انتظار ما برای ثبت‌سفارش و تخصیص ارز افزوده می‌شود. با وضعیت موجود قدرت برنامه‌ریزی از فعالان اقتصادی این حوزه گرفته شده است. چالشی که منجر به تضعیف و راکد شدن تمام فعالیت‌های یک مجموعه می‌شود».

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.