سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 10, 2024
21:40 دوشنبه، 21ام خردادماه 1403
کد خبر: 167768

بن‌بست در بازار نیمه‌رسانای چین؛ امکان تولید و دسترسی به چیپ‌های ۳.۵ نانومتری وجود ندارد

منبع: Peivast

گزارشی از Business Korea با اشاره به صحبت‌های مدیران فناوری چین می‌گوید صنعت نیمه‌رسانای این کشور به نظر به بن‌بست تولید بومی رسیده است و از این رو به جای تمرکز بر تولیدات پیشرفته، بر بازار چیپ‌های قدیمی تمرکز می کند. با توجه به فشار روز افزون ایالات متحده برای محدود کردن صنعت چیپ چین، فعالان فناوری و دولت پکن بیش از پیش روی تولید داخل متمرکز شده‌اند،‌ اما محدودیت‌ها باعث شده تا شرکت‌های چینی به جای تمرکز روی فناوری‌های روز، نیمه‌رساناهای قدیمی‌تر را برای اهداف خود به کار گیرند.

ژانگ پینگان، مدیرعامل بخش خدمات ابری هواوی، ۹ ژوئن در کنفرانس Mobile Computility Network پیرامون عدم دسترسی چین به چیپ‌های ۳.۵ نانومتری در نتیجه تحریم‌های آمریکا اظهار نگرانی کرد.

او گفت: «با اینکه شرکت TSMC تایوان در حال افزایش عرضه نیمه‌رساناهای ۳.۵ نانومتری است. اما با توجه به تحریم‌های آمریکا، چین هیچ راهی برای دسترسی به این محصولات ندارد.»

ژانگ در ادامه افزود: «خوشبختانه ما توانستیم مساله ۷ نانومتری را برطرف کنیم. واقعیت این است که به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به استفاده از تجهیزات تولید پیشرفته نیستیم و باید راه‌هایی برای استفاده بهینه از نیمه‌رساناهای ۷ نانومتری پیدا کنیم.»

با توجه به صحبت‌هایی که پیشتر درمورد توانمندی‌های تولید چیپ در چین مطرح می‌شد، اظهارنظر ژانگ باعث تعجب بسیاری از فعالان صنعتی شده است.

دولت چین در ماه مه و با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا از یک صندوق جدید ۴۷.۵ میلیارد دلاری برای بخش نیمه‌رسانا رونمایی کرد و از ادامه تعهد خود به سرمایه‌گذاری در بخش نیمه‌رساناها خبر داد.

هواوی به عنوان پیشتاز طرح‌های دولتی رهبری این موج را برعهده گرفته است و ماه آگوست سال گذشته توانست با تولید عمده چیپ‌های ۷ ناومتری جهان را شگفت‌زده کند. برخی بر این باورند که بزرگترین ریخته‌گری چین یا SMIC، که چیپ‌های هواوی را تولید می‌کند، توانسته تا چیپ ۵ نانومتری را نیز به تولید عمده برساند.

با این حال اظهارنظر مدیر ارشد هواوی با این باور مغایرت دارد و به نظر بازار نیمه‌رسانای چین با وجود سرمایه‌گذاری گسترده دولت در سطح ۷ نانومتری به بن‌بست رسیده است.

صنعت چین با واقعیت تلخی روبرو است: بدون تجهیزات شرکت‌های بزرگ بین المللی، پیشرفت چشمگیری در این صنعت رخ نمی‌دهد.

طبق گفته ژانگ، تولید نیمه‌رساناهای ۳.۵ نانومتری به ماشین‌های لیتوگرافی EUV نیاز دارد که البته شرکت هواوی به ساخت آن‌ها مشغول شده است. با این حال دور زدن تحریم‌های آمریکا و هلند، زادگاه مهمترین تولید‌کننده تجهیزات تولید چیپ پیشرفته (ASML)، دشوار است و در نتیجه روند بومی‌سازی با مشکلاتی مواجه است.

بخش تولیدات چیپ حافظه نیز با چالش‌هایی مواجه شده است. ایالات متحده شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات را از صادات تجهیزات 128-layer NAND به شرکت‌های چینی منع کرده است. در نتیجه شرکت‌های چینی از جمله YMTC، به دلیل عدم دسترسی به تجهیزات شرکت‌هایی مثل Lam Research آمریکا قادر به تولید به موقع نیستند.

با اینکه اظهارنظر ژانگ چشم‌انداز مهمی از وضعیت صنعت نیمه‌رسانای چین به تصویر می‌کشد، اما برخی از نظاران معتقدند که نباید پیشرفت صنعت نیمه‌رسانای این کشور را دست کم گرفت. برای مثال، شرکت CXMT که یکی از پیشتازان تولید DRAM در چین است، مقررات ایالات متحده درمورد تجهیزات DRAM کمتر از 18 nm را دور زده است و برای تولید DRAM ۱۸.۵ نانومتری آماده می‌شود. یکی دیگر از فعالان صنعتی چین نیز به بازار خاکستری تجهیزات آمریکایی به عنوان راهکاری برای دورزدن تحریم‌ها اشاره کرده است.

بیانیه ژانگ نشان می‌دهد که صنعت چین در یک روند استراتژیک برای سلطه بر بازار چیت‌های قدیمی‌تر آماده می‌شود. طبق پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی Trend Force، سهم چین از بازار نیمه‌رساناهای قدیمی از ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۷ افزایش می‌یابد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.