سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 11, 2024
18:53 سه شنبه، 22ام خردادماه 1403
کد خبر: 167910

وزیر اقتصاد دیجیتال امارات می‌گوید آمریکا به درستی نگران دسترسی چین به چیپ‌های خاورمیانه است

منبع: Peivast

یکی از مقامات ارشد اماراتی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت از نگاه او نگرانی‌های آمریکا درباره انتقال چیپ‌های حساس از خاورمیانه به چین منطقی است.

عمر العلماء، وزیر هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال امارات، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت:‌ «گاهی اوقات شما قربانی همسایگی خود می‌شوید.» به گفته او ابعاد این منطقه به نگرانی‌های معقولی در بین سیاست‌گذاران آمریکایی دامن زده است.

آمریکا صادرات چیپ به خاورمیانه را تا حدی به دلیل نگرانی از دسترسی شرکت‌های چینی محدود کرده است. شرکت‌های چینی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند،‌ از طریق دیتاسنتر‌های مستقر در خاورمیانه می‌توانند به این فناوری دسترسی پیدا کنند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به طور گسترده دسترسی پکن به نیمه‌رساناهای پیشرفته و تجهیزات تولید آن را محدود کرده است و نگران استفاده نظامی از این فناوری است.

امارات اما به دنبال حمایت آمریکا است تا به یکی از تولیدکنندگان نیمه‌رساناهای پیشرفته تبدیل شود. این کشور ثروتمند نفتی با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در تلاش است تا به بازیگر اصلی منطقه‌ای در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود و برای اطمینان خاطر واشنگتن، به بسیاری از روابط با چین پایان داده است.

مایکروسافت، بزرگترین شرکت فناوری آمریکا، به تازگی ۱.۵ میلیارد دلار روی شرکت هوش مصنوعی G42 در امارات سرمایه‌گذاری کرد. این قرارداد پس از آن صورت گرفت که طی مذاکرات پشت پرده با آمریکا، G42 به روابط خود با چین پایان داد.

العلماء می‌گوید قرارداد با مایکروسافت، در کنار همکاری‌های سال گذشته بین این دو کشور، «دنباله چندین تضمینی است که امارات ارائه کرده است.»

شرکت G42 همچنین با اوپن‌ای‌آی، سازنده ChatGPT و آغازگر موج جدید هوش مصنوعی، نیز همکاری می‌کند. مایکروسافت بزرگترین سرمایه‌گذاری اوپن‌ای‌آی است.

شیخ طحنون بن زاید آل نحیان، مشاور امنیت ملی امارات، نیز ریاست هیات مدیره G42 را برعهده دارد. العلماء می‌گوید سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در این شرکت «توان امارات و پیشتازان ملی ما را برای کار با اوپن‌ای‌آی تکمیل می‌کند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.