رسانه‌های اجتماعی

June 17, 2024
20:38 دوشنبه، 28ام خردادماه 1403
کد خبر: 168190

مطالعه موسسه رویترز به اهمیت ویدیو‌های کوتاه و شبکه اجتماعی در رسانه دیجیتال اشاره می‌کند

منبع: Peivast

براساس مطالعه جدید موسسه رویترز که رابطه مردم با اخبار دیجیتال را در بیش از ۴۷ کشور جهان و با مشارکت بیش از ۱۰۰ هزار نفر بررسی کرده است، مردم و به ویژه نسل جوان بخش مهمی از اخبار خود را از ویدیو‌های کوتاه دریافت می‌کنند و به طور کلی اهمیت محتوای ویدیویی افزایش یافته است. همچنین تعداد کمی از کاربران از طریق اپلیکیشن یا وبسایت اصلی یک منبع خبری با آن در ارتباط هستند و مجرای اصلی ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که استفاده از فیسبوک به عنوان یک منبع خبری مهم در سراسر جهان کاهش یافته که بخشی از آن به دلیل رویکرد جدید شرکت متا به بحث اخبار و حتی حذف تب اخبار در چندین کشور مختلف به دلیل الزامات جدید قانونی است.

همین مساله در کنار یک روند بزرگ‌تر باعث شده تا بسیاری از کاربران برای دریافت اخبار خود از شبکه‌های ویدیویی و پیام‌رسان استفاده کنند. حدود یک سوم (۳۱ درصد) از پاسخ‌دهندگان موسسه رویترز در سراسر جهان می‌گویند حداقل یک بار در هفته از یوتیوب برای دریافت اخبار استفاده می‌کنند، سهم واتساپ حدود یک پنجم (۲۱ درصد)، تیک‌تاک ۱۳ درصد و اکس (توییتر سابق) ۱۰ درصد است. گفتنی است که نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی دیگری از مرکز تحقیقاتی Pew که اکس یا توییتر را به عنوان منبع اصلی اخبار و اخبار سیاسی معرفی کرده بود در تضاد است.

داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که ارتباط ناشران از طریق مجاری دیجیتالی مستقیم با مخاطبان کاهش یافته است. در تمامی بازار‌ها تنها حدود یک پنجم از پاسخ دهندگان (۲۲ درصد) از وبسایت یا اپلیکیشن منابع خبری به عنوان منبع اصلی اخبار آنلاین خود یاد می‌کنند که ۱۰ درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

افزایش نگرانی کاربران از اعتبار اخبار آنلاین
کاربران اینترنت به نظر بیشتر از گذشته نگران اعتبار اخباری هستند که به صورت آنلاین و از طریق اینترنت دریافت می‌کنند. تحقیقات موسسه رویترز می‌گوید که به طور کلی در سراسر جهان کاربران ۳ درصد بیشتر از سال گذشته نگران صحت و اعتبار اخبار آنلاین هستند و به طور کلی ۵۹ درصد درمورد اعتبار آنها اظهار نگرانی می‌کنند.

سطح نگرانی در آفریقای جنوبی و ایالات متحده که هردو در سال جاری انتخاباتی را پیش رو دارند، به ترتیب با نرخ ۸۱ و ۷۲ درصد متمایز از دیگر بخش‌های جهان است.

همچنین استقبال ناشران از هوش مصنوعی نیز باعث نگرانی و ابهاماتی درمورد نحوه استفاده آن شده است و به ویژه استفاده از این ابزارهای خودکار در سخت‌ خبر (Hard News) باعث نگرانی است اما در مورد وظایف پشت صحنه مثل رونوشت و ترجمه، اگر به عنوان حامی و نه جایگزین روزنامه‌نگار باشد، نگرانی کمتری وجود دارد.

نقطه ضعف و قوت رسانه‌های دیجتیالی: پادکست به جای حق اشتراک
داده‌های رویترز نشان می‌دهد که در یک سال گذشته میزان خرید اشتراک رسانه‌های خبری رشد کمی داشته و تنها ۱۷ درصد می‌گویند در یک ساله گذشته هزینه‌ای را برای خرید این اشتراک‌ها پرداخت‌ کرده‌اند.

همچنین اکثریت این اشتراک‌ها نصیب رسانه‌های بزرگ و معروف کشور می شود. بیشترین اقبال را در نروژ و سوئد شاهد هستیم که به ترتیب ۴۰ درصد ۳۱ درصد از کاربران اشتراک ماهانه خریداری می‌کنند.

اما طبق داده‌های موسسه رویترز، پادکست خبری را می‌توان روزنه امیدی برای ناشران دانست که به‌واسطه آن می‌توانند مخاطبان جوان و تحصیل‌ کرده را به طور مستقیم جذب خود کنند. بیشتر پادکست‌ها نیز در حال حاضر به صورت تصویری از طریق پلتفرم‌های ویدیویی از جمله یوتیوب و تیک‌تاک منتشر می‌شوند. با این حال جای رشد در این حوزه بسیاری است و از بین مخاطبان ۲۰ کشور بررسی شده، ۳۰ درصد هر ماه پادکستی را گوش می‌کنند و ۱۳ درصد در موضوع اخبار و موضوعات روز به سراغ آن می‌روند.

ویدیو‌های کوتاه خبری محبوب‌ترین نوع از ویدیو‌های خبری هستند
طبق آمار موسسه رویترز، کاربران جوان و میان‌سال آمریکایی از بین ویدیو‌های خبری به ویدیو‌های کوتاه توجه بیشتری دارند. در بخشی از این نظرسنجی که به بررسی سهم انواع مختلف ارتباط ویدیوی از جمله ویدیو‌های کوتاه، ویدیوی‌های بلند و پخش زنده پرداخته است، مشخص شد که جوانان زیر ۳۵ سال در ۷۱ درصد از موارد برای اخبار ویدیویی را در قالب کوتاه خود مشاهده می‌کنند و بالای ۳۵ ساله‌ها نیز در ۵۵ درصد از موارد.

در این مطالعه همچنین به افزایش بی‌میلی مردم نسبت به اخبار اشاره شده است. حدود ۳۹ درصد از کاربران جهانی می‌گویند در گاهی یا اغلب اوقات از اخبار دوری یا اجتناب می‌کنند، که یک رشد ۱۰ درصدی را به نسبت سال ۲۰۱۷ (با نرخ ۲۹ درصد) نشان می‌دهد. برخی از افراد می‌گویند از سیاست خسته شده‌‌اند و برخی هم از مقدار زیاد اخباری که در اطراف‌شان وجود دارد احساس سردرگمی و کلافگی می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.