رسانه‌های اجتماعی

July 6, 2024
14:57 شنبه، 16ام تیرماه 1403
کد خبر: 169345

تردز یک ساله شد؛ آیا نسخه رقیب متا برای ایکس، می‌تواند موفق باشد؟

دنیای اقتصاد : در ماه ژوئیه سال گذشته تردز، نسخه متا برای رقابت با ایکس، معرفی شد، کاربران سراسر دنیا استقبال قابل‌توجهی از حضور و فعالیت در این شبکه اجتماعی کردند. به این ترتیب بود که تب تردز بالا گرفتن و تنها در طول همان چند روز اول از زمان معرفی، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی جدید ثبت‌نام کردند. بسیاری از علاقمندان به فعالیت و حضور در تردز می‌خواستند ببینند که آیا محصول جدید مارک زاکربرگ، بالاخره یک بار برای همیشه ایلان ماسک و شبکه اجتماعی‌اش را کنار خواهد زد یا خیر. در آن زمان زاکربرگ ابراز امیدواری کرده بود که این اپلیکیشن در نهایت می‌تواند ده برابر کاربران بیشتری نسبت به ایکس را جذب کند. در همین راستا او در جولای گذشته در پستی نوشته بود: «کمی زمان می‌برد، اما فکر می‌کنم باید یک اپلیکیشن گفتگوی عمومی با بیش از یک میلیارد نفر کاربر در متا وجود داشته باشد. توییتر فرصت انجام این کار را داشته، اما موفق نشده است. امیدواریم ما این کار را انجام دهیم.»

با این حال اما با رسیدن به سالگرد یک سالگی تردز به نظر می‌رسد که روند صعود این شبکه اجتماعی کند شده است و طبق گفته متا، این اپلیکیشن حالا حدود ۱۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این روند قطعا نمایشی جالب توجه است، اما با یک میلیارد کاربر فاصله زیادی دارد. این در حالی است که بر اساس آمارها، شبکه اجتماعی ایکس در حال حاضر بیش از ۵۵۰ میلیون نفر کاربر دارد. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا هر اپلیکیشنی می‌تواند جانشین پلتفرمی باشد که اکنون با نام ایکس شناخته می‌شود، چه رسد به اینکه در زمان شک و تردید کاربران و مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی بتواند فرمتی منسجم و جذاب را برای گروه بزرگ‌تری از مخاطبان فراهم کند.

آری لایتمن، استاد بازاریابی و رسانه‌های دیجیتالی در دانشگاه کارِنگی ملون، در این مورد می‌گوید: «من فکر می‌کنم که این نشانه‌ای از ایجاد یک فضای بسیار بزرگ‌تر از نظر رقابت همه جانبه در حوزه میکروبلاگینگ، و تمام اپلیکیشن‌های جدیدی است که به تازگی منتشر شده‌اند؛ خواه ماستادون باشد، یا بلواسکای، یا پست، یا هر آنچه شما دارید.» او تاکید می‌کند: «به طور کلی نوعی علاقه مجدد در ارتباط با استفاده کمتر از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که با همه چیز از سلامت گرفته تا بهره‌وری و چیزهای مختلف مرتبط است و تردز درست در اوج این مباحث درباره شبکه‌های اجتماعی رونمایی شد و به بازار آمد.»

با این وجود اما متا همچنان اشتیاق زیادی درباره تردز دارد و ویژگی‌های جدیدی را برجسته می‌کند از جمله API که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد انتشار محتوا را خودکار کنند، یک رابط وب با قابلیت تنظیم بیشتر، موضوعات پرطرفدار و همچنین یکپارچه‌سازی‌های پیشرفته‌تر این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز با دیگر شبکه‌های اجتماعی. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا عکس‌ها، ویدیوها و سایر محتوا را به اشتراک بگذارند، اما طبق گفته متا، ۶۳ درصد از پست‌ها فقط متنی هستند. امیلی دالتون اسمیت، معاون ارشد محصول تردز، می‌گوید که تیم تردز دژ نفودناپذیر فرهنگ سنتی متا است، با کارکنانی که به طور منظم با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند و به سرعت ویژگی‌هایی را که فکر می‌کنند مردم می‌خواهند نمونه‌سازی می‌کنند؛ مانند ابزار جدیدی که اخیرا برای نمایش زنده امتیازات ورزشی راه‌اندازی شده است. اسمیت در ادامه می‌گوید: «هر هفته ما به دنبال ایده‌های جدیدی از سوی تیم محصول هستیم و طراحان درست همان چیزهایی را ارائه می‌کنند که برخی از آنها به سرعت وارد اپلیکیشن تردز می‌شوند و برخی از آنها هم هرگز اجرا نمی‌شوند. این تیم واقعا نسبت به انتقال ایده در سریع ترین زمان ممکن، متعصبانه عمل می‌کند.»

تداوم مثبت‌نگری
تردز به‌عنوان مکان ملاقاتی برای جوامع کاربران با تمرکز بر موضوعات مورد علاقه و فرهنگ عمومی مانند ادبیات، بسکتبال و سلبریتی‌ها موفق شده است. اسمیت در این مورد می‌گوید: «ما یک رونمایی بزرگ داشتیم و از آن زمان به بعد در حال ساخت محصول و ایجاد ویژگی‌ها و عملکردهای اصلی این شبکه اجتماعی هستیم. من فکر می‌کنم هیجان‌انگیزترین موضوع این است که ما یک جامعه واقعا قوی، محفوظ و در حال رشد را در تردز و دسته‌ای از جوامع فرعی می‌بینیم که باورنکردنی و جالب هستند.»

درست مانند سایر پلتفرم‌های اجتماعی، کاربران می‌توانند در تردز هم برچسب‌هایی را به پست‌ها اضافه کنند تا نشان دهند که مربوط به یک موضوع یا انجمن خاص هستند. برای مثال، وقتی موضوعات کتاب را جستجو می‌کنید و پست‌های زیادی را پیدا خواهید کرد که یافته‌های کتابفروشی را نشان می‌دهند یا به دنبال یک موضوع خاص هستند. در یک جستجوی اخیر میان پست‌های Bookthreads، توصیه خواندن کتاب‌ها بسیار خوش‌بینانه به نظر می‌رسیدند. پست‌هایی درباره موضوعات جالب اخیر، عکس‌های پرزرق و برق از انبوه کتاب‌های هماهنگ با رنگ‌ها و نقل‌قول‌های الهام‌بخش درباره ادبیات، به جای ناسزاگویی درباره نویسندگان بحث‌برانگیز یا رمان‌هایی با پایان‌های ناامیدکننده. این احتمالا تصادفی نیست، زیرا تیم تردز برای حفظ محیط دوستانه این شبکه کار کرده است. اسمیت می‌گوید: «ما بازخوردها و درخواست‌های زیادی برای کمک به حفظ لحن دوستانه این شبکه اجتماعی داشته ایم. مردم واقعا این برنامه را دوست دارند.» این به معنای آن است که کنترل افرادی که می‌توانند به پست‌ها پاسخ دهند و راه‌هایی برای مخفی کردن مطالب خاص یا بی‌صدا کردن و مسدود کردن کاربران خاص برای افراد آسان شود. متا در اوایل سال جاری اعلام کرد که هم در تردز و هم در اینستاگرام، محتوای سیاسی در حساب‌هایی را که مردم دنبال نمی‌کنند، توصیه نمی‌کند؛ مگر اینکه خودشان آن‌ها را انتخاب کنند.

نگاه به جلو
امیلی دالتون اسمیت، معاون ارشد محصول تردز، معتقد است که API ویژه توسعه‌دهندگان می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند به راحتی محتوا را در چندین سرویس پست کنند، مفید خواهد بود و همچنین به سرویس‌های خودکار اجازه می‌دهد که محتواهایی مانند گزارش‌های آب و هوا را پست ‌کنند. طبق گزارش‌ها، تغییر محدودیت‌های API در شبکه اجتماعی ایکس، نحوه ارسال پیام‌های خودکار مانند سرویس آب‌وهوای ملی را از جمله در مواقع اضطراری، برای کاربران محدود کرده است. به طور کلی، کاربران ایکس ابراز تاسف کرده‌اند که این پلتفرم دیگر جایی نیست که قبلا برای یافتن اخبار لحظه‌ای به سراغ آن می‌فتند و ویژگی‌های تردز مانند موضوعات پرطرفدار و پخش زنده امتیازات ورزشی ممکن است به جایگزینی مناسب برای آن کمک کند.

اسمیت با اشاره به رویدادهایی مانند پخش جوایز تونی و اخبار پیرامون سلبریتی‌ها، می‌گوید: «ورزش و فرهنگ هر دو برای اطلاع‌رسانی در لحظه بسیار مهم هستند. بسیاری از رویدادهای لحظه‌ای در تردز واقعا موج مثبت و هیجان‌انگیز ایجاد کرده‌اند.»

البته تردز از حمایت امپراتوری متای زاکربرگ نیز برخوردار است. تردز با فیس‌بوک و اینستاگرام ادغام شده است و این به معنای آن است که کاربران آن پلتفرم‌های محبوب می‌توانند تنها با چند کلیک در تردز ثبت‌نام کنند و متا می‌تواند زمانی که پست‌های تردز برای آنها جالب باشد، به کاربران در برنامه‌های دیگر خود آنها را یادآوری کند. اسمیت در این مورد می‌گوید: «این پلتفرم در حال حاضر تبلیغاتی را اجرا نمی‌کند و هیچ جدول زمانی مشخصی برای موقعی وجود ندارد که نیاز به کسب درآمد ایجاد شود، زیرا در حال حاضر تردز تنها بر روند رشدش تمرکز دارد.» او همچنین ادامه می‌دهد: «دستیابی به 175 میلیون کاربر فعال ماهانه در کمتر از یک سال برای ما واقعا هیجان‌انگیز بود و این نشانه خوبی از آن بود که در مسیر درستی قرار داریم. حالا ما سعی می‌کنیم تا حد امکان به رشد خود ادامه دهیم و تا جایی که می‌توانیم به بازخورد کاربران پاسخ دهیم.»

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.