تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 7, 2024
14:49 یکشنبه، 17ام تیرماه 1403
کد خبر: 169475

سیستم ارائه پیشنهاد و تبلیغات آمازون زیر ذره‌بین کمیسیون اروپا

منبع: Digiato

کمیسیون اروپا پس از متهم‌کردن اپل و متا به عدم رعایت قوانین بازارهای دیجیتال (DMA)، اکنون آمازون را زیر ذره‌بین قرار داده است. این کمیسیون از آمازون خواسته اطلاعات بیشتری درباره سیستم‌های ارائه پیشنهاد و تبلیغات خود در اختیار این رگولاتوری قرار دهد. آمازون تا 5 مردادماه فرصت دارد این اطلاعات را در اختیار این کمیسیون بگذارد.

براساس اعلام کمیسیون اروپا، این رگولاتور از آمازون درخواست کرده است تا درباره اقداماتی که این غول تجارت الکترونیک برای پیروی از «قانون خدمات دیجیتال» (DSA) در رابطه با شفافیت سیستم‌های ارائه پیشنهاد و تبلیغات خود انجام داده است، اطلاعات بیشتری ارائه دهد.

آمازون نیز گفته است که درحال بررسی این درخواست و همکاری با کمیسیون اروپا است. این شرکت می‌گوید که با کمیسیون اروپا هدف مشترکی دارد و می‌خواهد یک محیط خرید امن و قابل اعتماد ایجاد کند.

بررسی سیستم ارائه پیشنهاد آمازون توسط کمیسیون اروپا

آمازون باید اطلاعات درخواستی کمیسیون اروپا را تا 26 جولای 2024 (5 مردادماه) ارائه کند. پس از بررسی این اطلاعات، کمیسیون مراحل بعدی را ارزیابی خواهد کرد. طبق قوانین DSA، کمیسیون اروپا می‌تواند برای اطلاعات نادرست، ناقص یا گمرا‌ه‌کننده جریمه‌هایی اعمال کند. عدم پاسخگویی در مهلت مقرر نیز می‌تواند منجر به اعمال جریمه‌هایی شود.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) الزاماتی را برای پلتفرم‌ها و سرویس‌های مختلف برای رعایت یک سری استانداردهای سازمان‌دهی، ازجمله در زمینه‌هایی مانند تعدیل محتوا، تعیین می‌کند. این قانون همچنین مارکت‌پلیس‌های آنلاین را ملزم به اجرای اقداماتی می‌کند تا با خطرات مربوط به فروش کالاهای غیرقانونی مقابله کنند. شرکت‌ها و مارکت‌پلیس‌های بزرگ‌تری مانند آمازون نیز باید در رابطه با الگوریتم‌های خود شفاف باشند.

DSA همچنین تصریح می‌کند که شرکت‌های بزرگ دیجیتال باید یک کتابخانه تبلیغاتی ایجاد کنند که اطلاعات مربوط به آگهی‌هایی را که روی پلتفرم‌های آن‌ها قرار می‌گیرد، نشان دهد. اکنون این کمیسیون می‌گوید که می‌خواهد درباره طراحی، توسعه، استقرار، آزمایش و نگهداری کتابخانه تبلیغات فروشگاه آمازون اطلاعات بیشتری کسب کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.