رمز ارز

July 8, 2024
15:06 دوشنبه، 18ام تیرماه 1403
کد خبر: 169512

تلگرام و بلاک‌چین تون، اتحادی برای ساخت یک سوپر اپلیکیشن

منبع: Peivast

تلگرام به تازگی از ارز استارز (Stars) برای خریدهای درون‌اپلیکیشنی رونمایی کرد. کاربران می‌توانند این ارز را برای تخفیف در هنگام خرید تبلیغات تلگرامی استفاده کنند و یا با تبدیل آن به رمزارز تون در بلاک‌چین TON آن را برداشت کنند. با اینکه می‌توان گفت بلاک‌چین تون از پروژه شکست خورده تلگرام با نامی مشابه متولد شده است اما خود را کاملا مستقل از تلگرام معرفی می‌کند و به نظر می‌رسد که این دو در کنار هم برای ساخت یک سوپر اپلیکیشن از پیام‌رسان محبوب تلاش می‌کنند.

به گزارش پیوست، تعداد زیادی از کاربران تلگرامی با شهرت مینی‌اپلیکیشن‌ها و به ویژه بازی‌های تلگرامی با این بلاک‌چین آشنا شده‌اند و براساس آخرین آمار ارزش دارایی‌های قفل شده در این شبکه برای مدتی به یک میلیارد دلار رسیده است. این شبکه که حالا از شهرت قابل توجهی برخوردار است، بستری را در اختیار تلگرام می‌گذارد تا در کنار خدمات درون اپلیکیشنی، خدمات مالی را نیز به دور از محدودیت‌های جغرافیایی عرضه کند و مسیری شبیه به سوپرالپلیکیشن وی‌چت چین را در پیش گیرد.

بلاک‌چین تون در واقع بازآرایی پروژه‌ای است که قرار بود بلاک‌چینی در قلب تلگرام باشد اما با فشار رگولاتوری‌های ایالات متحده و در نهایت با پرداخت یک جریمه ۱۸.۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.

بلاک‌چینی که تلگرام در آن زمان قصد توسعه‌اش را داشت و حتی ICO آن نیز در سال ۲۰۱۸ با جذب ۱.۷ میلیارد دلار انجام گرفت، Telegram Open Network نام داشت.

پس از پرداخت جریمه،‌ پروژه تلگرام به پایان رسید اما شبکه بلاک‌چین تازه‌ای از دل این پروژه شکست خورده متولد شد. بلاک‌چین TON یا The Open Network، که خود را یک پروژه «کاملا مستقل» از تلگرام و حتی Telegram Open Network معرفی می‌کند، حالا با دسترسی به حدود ۹۰۰ میلیون کاربر این پیام‌رسان و حمایت‌های مکرر پاول دوروف، به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های سال‌های اخیر تبدیل شده است.

طبق اطلاعات DeFiLlama، ارزش‌ دارایی‌های قفل شده در این بلاک‌چین با رشد ۱۴۰۰ درصدی در سال جاری برای مدت کوتاهی به یک میلیارد دلار رسید. توکن این بلاک‌چین حالا به لیست برترین‌های کریپتو نفوذ کرده است.

تلگرام در ماه فوریه امسال اعلام کرد که «منحصرا از بلاک‌چین TON» برای پرداخت‌های مربوط به سیستم جدید تقسیم درآمد تبلیغاتی استفاده می‌کند.

نات‌کوین، همستر کامبت و الگوی Tap-to-earn
بلاک‌چین تون در حال حاضر و براساس داده‌های TonStat، بیش از ۳۵۰ هزار کاربر فعال روزانه دارد. شاید بیشتر این کاربران و یا حداقل موج اولیه آنها را بتوان به بازی‌های محبوبی مثل همستر کامبت نسبت داد که به گفته پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، تنها طی سه ماه ۲۳۹ میلیون کاربر را جذب خود کرده است.

دلیل اصلی به همستر کامبت اما موفقیت پروژه دیگری به نام نات‌کوین بود که با سازوکار مشابه Tap-To-Earn، در ازای ضربه به صفحه گوشی، سکه‌هایی را برای کاربران در نظر می‌گرفت و پس از چندین ماه، عرضه توکن این بازی در بلاک‌چین نات‌کوین باعث شد تا کسری از این سکه‌ها به یک دارایی ارزشمند و قابل معامله تبدیل شوند.

عبور از مرحله مینی‌گیم‌ها
بلاک‌چین محبوب تلگرام در ماه آوریل از همکاری تازه‌ای خبر داد که به نظر این زنجیره را وارد فاز تازه‌ای می‌کند. تون با همکاری تتر، صادرکننده رمزارز پایدار USDT که بیشترین سهم را از بازار ارزهای پایدار دارد، امکان انتقال تتر در پلتفرم خود را فراهم کرد. طبق داده‌های شرکت تحقیقاتی DeFiLlama، میزان استفاده از USDT بر ستر TON به بیش از ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است.

کازمو جیانگ، مدیر پورتفولیو در شرکت سرمایه‌گذاری Pantera، می‌گوید «در آینده کاربرد‌های بیشتری در حوزه پرداخت‌ها و انتقال پول» را در این شبکه مشاهده می‌کنیم.

تلگرام پس از معرفی ارز استارز نیز اعلام کرد که کاربران می‌توانند دارایی‌های استارز خود را با استفاده از پلتفرم فرگمنت به رمزارز تون تبدیل کنند. بنابراین باید تراکنش‌های مالی بیشتری را برروی این شبکه انتظار داشت و تولیدکنندگان محتوای تلگرام برای استخراج درآمد خود نیز از این شبکه استفاده می‌کنند.

مبارزه با پولشویی و KYC
در حال حاضر در آمریکا و چند بازار دیگر امکان استفاده از بلاک‌چین تون وجود ندارد. فعالیت در حوزه خدمات مالی در سراسر جهان و به ویژه در ایالات متحده با مقررات سخت روبرو است و یکی از مهترین‌های آن، الزام تمهیداتی برای مبارزه با پولشویی (AML) و مشتری خود را بشناس (KYC) است.

با اینکه هنوز خبری از تلاش این شبکه برای ورود به بازار آمریکا منتشر نشده است و محدودیت‌ها به قوت خود باقی است، اما شبکه تون در ۳ ژوئن یک سیستم جدیدی KYC و AML را اجرایی کرده است. براساس این سیستم، کاربران برای استفاده از قابلیت‌های مهم کیف‌پول رسمی شبکه تون باید اطلاعاتی مثل نام، تاریخ تولد و شماره تلفن خود را ارائه کنند.

این سیستم در سه سطح مختلف ساده، توسعه‌یافته و پیشرفته، با دریافت اطلاعات بیشتر، محدودیت‌های کاربر را کاهش می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.