بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 20, 2024
19:50 شنبه، 30ام تیرماه 1403
کد خبر: 170240

پرداخت‌یارها همچنان پشت دیوارهای تمدید مجوز

منبع: Peivast

پرداخت‌یارها پشت دیوارهای بلند تمدید مجوز مانده‌اند و می‌گویند تمدید برایشان مصداق بارز روز از نو روزی از نو و حتی بروکراتیک‌تر از دریافت مجوزِ آغاز کار شده است. پرداخت‌یارها معتقدند از زمانی که فرآیند تمدید به درگاه ملی مجوزها سپرده شده، این روند فرسایشی‌تر شده است و خطر تعیین مالیات‌های کاذب و از دست دادن کسب و کارشان، بازار آنها را به شدت تهدید می‌کند.

برخی از پرداخت‌یارها بالغ بر یک سال است که در فراز و نشیب تمدید مجوز پشت درهای شاپرک مانده‌اند. آنها تغییرات متعدد مدیریتی شاپرک و رئیس کل بانک مرکزی در سال‌های اخیر، روند بروکراتیک شاپرک در فرآیندهای تمدید مجوز و نبود امکان ویرایش مدارک در درگاه ملی مجوزها، را برخی از چالش‌هایشان در این زمینه می‌دانند.

حالا از حدود ۱۵۰ شرکتی که در لیست پرداخت‌یارها به ثبت رسیده‌‌ بودند، تنها نام ۲۱ شرکت پرداخت‌یاری در سایت شاپرک به چشم می‌خورد و علی‌رغم تلاش پیوست برای گفت‌وگو با تعداد بیشتری از پرداخت‌یارها آنها تجربه برخورد شخصی و ترس از اعمال رفتار سلیقه‌ای شاپرک را علت بی‌رغبتی خود به گفت‌وگو اعلام کرده و سکوت را به رسانه‌ای کردن این مشکل ترجیح دادند.

تبعات سنگینی که در انتظار پرداخت‌یارهاست
مهدی عبادی مدیرعامل وندار در این باره می‌گوید: فرآیند کند انجام کارها و روال بروکراتیک شاپرک، تمدید مجوزها را با چالش روبه‌رو کرده است. ما از شهریور سال ۱۴۰۲ درخواست تمدید مجوز داده‌ایم و مدارکمان را به سایت mojavez.ir ارسال کرده‌ایم اما تا کنون پاسخی نگرفته‌ایم. ضمن اینکه چهار ماه پیش دوباره پیگیری کردیم اما باز هم بی‌نتیجه بود و همچنان اسم ما و ده‌ها پرداختیار شناخته شده دیگر در لیست شرکت‌های پرداخت‌یار دارای مجوز شاپرک نیست.

عبادی تبعات این موضوع را برای پرداخت‌یارها در دو بخش تعریف می‌کند، او در این باره می‌گوید: برای پرداخت‌یارهایی مثل ما که شناخته شده هستند و مشتریان ثابت و وفادار خود را دارند موضوع با پرداخت‌یارهایی که کمتر شناخته شده هستند متفاوت است. اغلب پذیرندگان ما بر حسب همکاری‌هایشان در سال گذشته با ما ادامه همکاری می‌دهند اما این موضوع در رابطه با پرداخت‌یارهای کوچکتر متفاوت است و آنها را در جذب مشتریان جدید نیز با مشکل مواجه می‌کند. اما مشکل دیگر که تبعات منفی و جدی بیشتری برای ما به همراه دارد بحث مالیات است. وقتی حسابرسان گردش مالی ما را در کنار نداشتن مجوز از شاپرک مشاهده می‌کنند، برایشان شک و شبهه ایجاد می‌شود و این سوال ایجاد می‌شود که چه مشکلی بوده که ما نتوانسته‌ایم مجوز بگیریم و این را به عنوان بند مشروط و امتیاز منفی نگاه می‌کنند و به این شکل برای اداره مالیات کل گردش مالی ما درآمد حساب می‌شود.

به نام تمدید، سخت‌تر از دریافت مجوز
عبادی درباره علت طولانی شدن فرآیند تمدید قراردادها بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: زمانی که از شاپرک علت این موضوع را جویا می‌شویم طولانی بودن صف درخواست و فرآیند بررسی کمیته‌ها را مطرح می‌کنند اما نتیجه هر آنچه هست به اینجا ختم شده که بیش از ۱۰۰ پرداخت‌یار حالا حدود ۲۰ پرداخت‌یار مجوز گرفته‌اند.در واقع حالا چیزی به اسم تمدید مجوز وجود ندارد و این فرآیند بیش از آنکه به تمدید شبیه باشد مثل همان دریافت مجوز است و هر سال پیچیده‌تر هم می‌شود و هر سال بیش از قبل برای تمدید به مشکل برمی‌خوریم.

بن‌بست نبود امکان ویرایش در درگاه ملی مجوزها

علی مالک‌زاده مدیرعامل پرداختیاری ست‌پی نیز در این باره توضیح می‌دهد: ما یک بار از درگاه ملی مجوزها، مجوز دریافت کرده‌ و تعیین صلاحیت شده‌ایم اما هر سال دوباره این فرآیند تکرار می‌شود و هربار که برای تمدید قرارداد اقدام می‌کنیم مانند روز اولی که می‌خواستیم مجوز بگیریم با ما برخورد می‌شود. در ادامه مالک‌زاده نبود امکان ویرایش مدارک در سایت مجوزها را از دیگر مشکلات اصلی درباره فرآیند طولانی شدن دریافت مجوز می‌داند و می‌گوید: هیچ امکان ویرایشی در این باره وجود ندارد و اگر یک اشتباه کوچک رخ بدهد، ماه‌ها باید منتظر ویرایش آن بمانیم. تا دو سال قبل مشکلی در این باره نداشتیم و آن را به کمیسیون شاپرک می‌فرستادیم اما از زمانی که این فرآیند به درگاه مجوزها سپرده شد به چالش‌های بیشتری برخوردیم.

مالک‌زاده همچنین درباره تبعات این موضوع برای کسب و کارهای پرداخت‌یاری نیز می‌‌گوید: در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم مشتری جدید را پذیرش کنیم و محدود به پذیرنده‌های قبلی هستیم. از سوی دیگر مالیات سنگین هم دیگر مشکلی است که ما را تهدید می‌کند، امیدواریم که بانک مرکزی و شاپرک به حرف‌هایمان توجه کنند و متوجه مشکلاتی که بر سر راه کسب و کارهای ما قرار دارد باشند.

قانون‌گذار هم باید پاسخگو باشد
مهدی مرادیان مدیرعامل جیبیمو نیز می‌گوید از شهریور سال گذشته در فرآیند تمدید مجوز پرداخت‌یاری مانده‌اند و امیدوارند در ماه‌‌های پیش رو موفق به دریافت مجوز شوند. او توضیح می‌دهد: ۱۰ ماه است که در حال اقدام برای تمدید مجوز هستیم. ضمنا سال گذشته مدتی هم درگاه ملی مجوزها به مشکل فنی خورد.

مرادیان ادامه می‌دهد: اینکه فرآیند تمدید مجوز تا این میزان طولانی می‌شود تبعات منفی زیادی برای ما دارد. برخی پذیرنده‌ها به این خاطر که اسم ما در لیست شاپرک نیست از خدمات پرداختیاری‌ ما استفاده نمی‌کنند حتی با اینکه جیبی‌مو متعلق به گروه مالی فارابی است این گروه نیز در حال حاضر از درگاه ما استفاده نمی‌کند. در نهایت امیدواریم این مشکل حل شود و صدای ما توسط دوستانمان در شاپرک شنیده شود.

رفتار سلیقه‌ای شاپرک
رامیار قنبری رئیس انجمن شرکت‌های پرداخت الکترونیک هم در این باره می‌گوید: برخی از شرکت‌های پرداخت‌یاری بالغ بر یک سال به دنبال تمدید قرارداد بودند و یک سال و حتی بیشتر طول کشید که موفق به دریافت موافقت‌نامه خود شده‌اند.

از سال ۹۷ که مجوز پرداخت‌یاری ارائه شده است تا کنون در شاپرک چهار مدیرعامل و در بانک مرکزی دو رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرده‌اند و اینها به خودی خود نشان از بی‌ثباتی در شرایط می‌دهد.

او در این باره توضیح می‌دهد: تعداد زیادی از شرکت‌های پرداخت‌یار که با مجوز از بانک مرکزی از سال‌ها قبل مشغول به فعالیت هستند و میلیاردها تومان هزینه زیرساخت و توسعه فناوری‌هایشان در حوزه پرداخت و فین‌تک کرده‌اند با تصمیمات اخیر بانک مرکزی در خصوص عدم تمدید مجوز، به مشکل خورده‌اند و همین موضوع باعث بروز نگرانی‌ها و شوک‌هایی در بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی و کاربران خدمات پرداخت الکترونیکی شده است.

طبق گفته قنبری مراحل ارزیابی برای فعالان این بخش به شکل کافی مشخص و شفاف نیست و از همین رو رگولاتور و تنظیم‌گر باید با شفافیت بیشتری در این زمینه پاسخگو و پیگیر تمدید مجوز پرداخت‌یاران باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.