رسانه‌های اجتماعی

July 23, 2024
22:18 سه شنبه، 2ام مردادماه 1403
کد خبر: 170428

اتحادیه اروپا متا را تهدید به جریمه کرد

منبع: Digiato

اتحادیه اروپا می‌گوید به متا اطلاع داده است که مدل «پرداخت یا رضایت» (Pay or Consent) برای سرویس‌های فیسبوک و اینستاگرام ممکن است قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان را نقض کند. تعاونی حمایت از مصرف‌کنندگان (CPC) اتحادیه اروپا می‌گوید این شرکت تا اول سپتامبر 2024 فرصت دارد تغییراتی در مدل «گمراه‌کننده» و «گیج‌کننده» خود پیشنهاد دهد، در غیر این صورت با جریمه‌های مالی مواجه می‌شود.

به گزارش سایت رسمی «کمیسیون اروپا»، مدل «پرداخت یا رضایت» متا که سال گذشته معرفی شد، به کاربران امکان می‌دهد برای استفاده از فیسبوک و اینستاگرام بدون مشاهده تبلیغات، ماهانه 12.99 یورو بپردازند یا اجازه دهند این شرکت داده‌های شخصی آن‌ها را جمع‌آوری کند و از آن برای ارائه تبلیغات شخصی‌سازی‌شده استفاده کند. اتحادیه اروپا استفاده از داده‌های شخصی کاربران را نقض حریم خصوصی می‌داند؛ همچنین قبلاً جداگانه متا را به تخطی از قانون بازارهای دیجیتال به‌واسطه مدل کسب‌وکار این شرکت متهم و بابت نقض GDPR آن کمپانی را جریمه کرده بود.

دلیل زیر ذره‌بین قرارگرفتن متا در اتحادیه اروپا
رگولاتور CPC که تحقیقاتش را پس از شکایت گروه‌های نظارت بر مصرف‌کنندگان آغاز کرد، ادعا می‌کند متا از واژه‌های دوپهلو برای توضیح نحوه عملکرد هر دو نسخه پولی و رایگان فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌کند. این نهاد می‌گوید «رایگان» خواندن نسخه‌های بدون آگهی فیسبوک و اینستاگرام گمراه‌کننده است؛ زیرا همچنان کاربران را ملزم می‌کند با ارائه داده‌هایشان برای تبلیغات هدفمند موافقت کنند.

«دیدیه ریندرز»، کمیسر عدالت اتحادیه اروپا، می‌گوید مشتریان نباید به این فکر کنند که درصورت پرداخت اشتراک تبلیغاتی مشاهده نخواهند کرد، یا باوجود اینکه شرکت از داده‌های شخصی آن‌ها سود می‌برد، استفاد از این پلتفرم‌ها رایگان است. او افزود شرکت‌ها باید درمورد نحوه استفاده از داده‌های کاربران شفاف باشند.

«مت پولارد»، سخنگوی متا، در دفاع از شرکت خود گفت: «اشتراک‌ها طبق مقررات اروپا و به‌عنوان جایگزینی برای تبلیغات، مدل تجاری تثبیت‌شده‌ای در بسیاری از صنایع هستند.»

CPC متا را به رفتارهای غیرمنصفانه تجاری متهم می‌کند. جریمه متا می‌تواند تا پرداخت 4 درصد از درآمد سالانه‌اش در کشورهای اتحادیه اروپا باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.