اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

July 24, 2024
10:00 چهارشنبه، 3ام مردادماه 1403
کد خبر: 170484

گزارش FCC در مورد قطع گسترده شبکه تلفن همراه: همه چیز تقصیر AT&T بود!

ICTna.ir – اداره امنیت عمومی و امنیت داخلی FCC در یک ارزیابی نکبت‌بار از قطع شبکه گسترده AT&T در ماه فوریه گفت که این رویداد بیش از 92 میلیون تماس صوتی و بیش از 25هزار تماس با مراکز تماس 911 را مسدود کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اداره امنیت عمومی و امنیت داخلی FCC در ارزیابی تند خود از قطعی به این نتیجه رسید که خطاها و نارسایی هایی که منجر به قطع گسترده شبکه تلفن همراه AT&T در ماه فوریه شد که میلیون ها دستگاه را مختل کرد و میلیون ها تماس صوتی را مسدود کرد، “همه” به این اپراتور نسبت داده شد.

گزارش 29 صفحه ای FCC نشان داد که اندازه و دامنه خاموشی ناشی از عوامل متعددی است که بر عهده AT&T بوده است، از جمله خطای پیکربندی، عدم رعایت رویه های داخلی شرکت، فقدان بررسی همتایان، تست های آزمایشگاهی ناکافی و پادمان ها و کنترل های ناکافی برای اطمینان از تأیید تغییراتی که بر شبکه اصلی AT&T تأثیر می گذارد.

گزارش FCC پنج ماه پس از پیکربندی نادرست شبکه AT&T در طول یک پنجره تعمیر و نگهداری معمول در ساعات ابتدایی 22 فوریه که باعث قطعی شد، می رسد.

 

پیکربندی نادرست منجر به قطعی گسترده شد

طبق توضیحات FCC از رویداد، پیکربندی نادرست ارائه شده توسط یک کارمند – و بدون بررسی همتایان مناسب – قبل از معرفی به شبکه AT&T شناسایی نشد. FCC توضیح داد که این باعث شد شبکه AT&T وارد “حالت محافظت” شود و “یک پاسخ خودکار را ایجاد کند که تمام اتصالات شبکه را خاموش می کند تا از انتشار بیشتر ترافیک به شبکه جلوگیری کند.”

FCC گفت، این قطعی در ساعت 2:45 بامداد به وقت مرکزی رخ داد، تقریباً سه دقیقه پس از تولید عنصر شبکه با پیکربندی اشتباه.

FCC در این گزارش توضیح داد: «خاموش شدن تمام عناصر پردازش داده های صوتی و 5G را از دکل های بی سیم و عناصر سوئیچینگ جدا کرد و از در دسترس بودن این خدمات جلوگیری کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط AT&T، FCC اعلام کرد که این قطعی بیش از 125 میلیون دستگاه ثبت شده را تحت تأثیر قرار داده است، بیش از 92 میلیون تماس صوتی را مسدود کرده و از بیش از 25هزار تماس با 911 مرکز تماس در تمام 50 ایالت ایالات متحده، واشنگتن، دی سی، پورتوریکو جلوگیری کرده است. این قطعی همچنین بر مشترکین FirstNet تأثیر گذاشت، که AT&T زمانی که برای بازگرداندن سرویس حرکت کرد، آنها را در اولویت قرار داد.

FCC خاطرنشان کرد که نزدیک به دو ساعت طول کشید تا AT&T تغییر شبکه را لغو کند و حداقل 12 ساعت قبل از اینکه سرویس کامل بازیابی شود تا حدی به دلیل اینکه سیستم‌های ثبت دستگاه AT&T تحت فشار قرار گرفته بودند زیرا درخواست‌های ثبت مجدد شبکه را هجوم آورد.

علاوه بر عدم بررسی همتایان، FCC گفت AT&T اظهار داشت که خطای رویه دیگری – یعنی مربوط به تست پس از نصب – رخ داده است. علاوه بر این، تست های آزمایشگاهی خود AT&T نیز پیکربندی نامناسب را کشف نکرد. در گزارش FCC آمده است: هر آزمایشی از این دست باید قبل از وقوع قطعی مشکل را شناسایی می‌کرد.

 

مراحل بعدی

FCC گفت AT&T “گام‌های متعددی برای جلوگیری از وقوع مجدد آن برداشته است” و خاطرنشان کرد که این اپراتور کنترل‌های فنی بیشتری را در شبکه خود ظرف 48 ساعت پس از قطع شدن اجرا کرده است.

این گزارش می افزاید: علاوه بر این، پس از خاموشی، AT&T مراحل اضافی را برای بازبینی همتایان اجرا کرده و رویه هایی را اتخاذ کرده است تا اطمینان حاصل شود که کار تعمیر و نگهداری نمی تواند بدون تأیید تکمیل بررسی های مورد نیاز انجام شود.

FCC گفت که قصد دارد بر اساس گزارش این هفته و سایر قطعی‌های اخیر، اعلامیه‌ای عمومی منتشر کند و اهمیت اجرای بهترین شیوه‌های مورد قبول صنعت را به ارائه‌دهندگان خدمات یادآوری کند.

این کمیسیون همچنین بر اساس تحقیقات اداره امنیت عمومی و امنیت داخلی برای “نقض احتمالی” قوانین FCC، موضوع را به اداره اجرا منتقل کرده است.

به دنبال این قطعی، AT&T اعلام کرد که اعتبارات 5 دلاری را برای مشتریان صادر خواهد کرد که طبق یک برآورد ، تا 140 میلیون دلار برای شرکت هزینه دارد .

AT&T قرار است نتایج Q2 2024 را صبح چهارشنبه (24 ژوئیه) اعلام کند.

برای دانلود این گزارش اینجا را کلیک کنید:

DOC-404150A1

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.