اینترنت و شبکه

باندپهن

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

July 26, 2024
13:15 جمعه، 5ام مردادماه 1403
کد خبر: 170591

وزیر ارتباطات: جزو ۲۰ کشور برتر در حوزه اینترنت خواهیم بود

منبع: Peivast

عیسی زارع‌پور اعلام کرده است با فراگیری اینترنت فیبرنوری بین مردم، سرعت ارتباطات ثابت نسبت به دهه گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت و ایران جزو ۲۰ کشور برتر در حوزه اینترنت ثابت می‌شود.

عیسی زارع‌پور در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی و پروژه فیبر نوری کرمانشاه اعلام کرده است: این پروژه باید با همراهی دستگاه‌های مختلف در تمام ۱۴۵۰ شهر کشور اجرا شود.

این کار دشوار در دولت شهید رئیسی آغاز شد و غیر از شرکت مخابرات ایران که تاکنون تنها ارائه کننده ارتباطات ثابت بود اکنون به ۹ اپراتور دیگر مجوز اعطا شده است. اکنون در هر استان حداقل یک اپراتور دوم وجود دارد که در استان کرمانشاه آسیاتک است که با رقابت با مخابرات بتوانند خدمات بهتری را ارائه دهند.با اقدامات انجام شده سرعت ارتباطات ثابت نسبت به دهه گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت و جزو ۲۰ کشور برتر در حوزه اینترنت خواهیم شد.

وزیر ارتباطات گفت: زیرساخت‌ها در حال فراهم شدن است و اکنون در ۴۰درصد خانوارهای شهری کشور دسترسی به این فناوری وجود دارد و در صورت درخواست طی یک ماه برای آن‌ها راه‌اندازی می‌شود.

زارع‌پور افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده میزان دسترسی خانوارهای شهری به فیبر نوری تا پایان امسال به ۷۰درصد خواهد رسید و امید داریم در دولت آینده نیز با همین شتاب کار دنبال شود آنچنانکه اکنون کار ۱۰ ساله در سه سال انجام شد.

او بیان کرد: پوشش فیبر نوری در اروپا از 2011 آغاز شد و ۱۰ سال طول کشید و اکنون ایران با گذشت 1.5 سال در میانه راه قرار دارد. در استان کرمانشاه از ۴۵۰روز قبل کار شروع و بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و به اندازه کشور عمان کار تخصصی عمرانی نیاز داشته است. ریل‌گذاری که صورت گرفت در دولت شهید رئیسی بود و برای ارائه سرویس داخلی و خارجی این اتوبان باید در کشور ایجاد می‌شد، در صورتی که تا قبل از این اتوبان وجود نداشته است.

او ادامه داده است: در حوزه صنعت فضایی در کل دولت دوازدهم سه پرتاب ثبت شده که یک مورد آن سفیر بوده اما در دولت شهید رئیسی در کمتر از سه سال ۱۲ پرتاب انجام شده که این به اندازه ۱۲ سال قبل از آن است.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در حوزه دولت هوشمند نیز اتفاقات بزرگی در دولت سیزدهم انجام شد گفت: برای نخستین بار تمام خدمات دولت در قالب یک درگاه ارائه می‌شود و بیش از 48 میلیون نفر از این درگاه استفاده کرده‌اند.

او افزود: در حوزه شبکه ملی اطلاعات، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اقدامات مهمی با راهبری و پیگیری مستمر و کار و مجاهدت شبانه‌روزی شهید رئیسی انجام شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.