اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 27, 2024
19:01 شنبه، 6ام مردادماه 1403
کد خبر: 170659

گام جدید مایکروسافت برای جستجوی هوشمند در رقابت با گوگل

منبع: Peivast

مایکرو سافت قصد دارد از قابلیت جدیدی برای بررسی جست‌وجو های کاربران خود رونمایی کند. چندی پیش گوگل نیز از این قابلیت رونمایی کرده بود.

گوگل چند ماه پیش قابلیتی به نام «بررسی‌های هوش مصنوعی» به جستجوی خود اضافه کرد که خلاصه‌ای از نتایج جستجو را با استفاده از هوش مصنوعی تولید می‌کرد. حالا مایکروسافت هم می‌خواهد همین کار را با موتور جستجوی بینگ خود انجام دهد.

مایکروسافت این ادعا را دارد که با ترکیب قدرت هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی بزرگ با صفحه نتایج جستجو، بینگ می‌تواند پاسخ‌های سفارشی و پویایی به سؤالات کاربران ارائه دهد. اما این رقابت فقط بین گوگل و مایکروسافت نیست. شرکت اوپن‌اِی‌آی هم محصولی به نام SearchGPT معرفی کرده که به نظر می‌رسد رقیب جدی برای گوگل و مایکروسافت به شمار می‌رود.

گوگل در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد بازار جستجوی اینترنتی را در اختیار دارد و بینگ تنها حدود ۱۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. مایکروسافت می‌گوید در تلاش است نتایج جستجوی مفید و شخصی‌سازی‌شده ارائه کند که با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری و به بهترین شکل ممکن به کاربر نمایش می‌دهد.

بینگ از حالا به بعد پاسخ‌هایی را نشان می‌دهد که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. این پاسخ‌ها با استفاده از اطلاعات بسیار زیادی آموزش داده شده‌اند تا دقیق و مرتبط باشند. علاوه بر این، بخشی به نام «فهرست اسناد» هم وجود دارد که اطلاعات بیشتری درباره موضوع جستجو به شما می‌دهد.

بینگ همچنین منبع اطلاعاتی که استفاده کرده را بعد از پاسخ هوش مصنوعی نشان می‌دهد. شما می‌توانید روی این لینک‌ها کلیک کنید و مستقیم به منبع اصلی بروید تا اطلاعات را بررسی کنید یا اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

این قابلیت فعلاً برای تعداد محدودی از کاربران فعال شده و مایکروسافت می‌خواهد بادقت و آهسته این قابلیت را برای همه فعال کند و نظرات کاربران را هم در نظر بگیرد. آن‌ها قول داده‌اند که در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری درباره این قابلیت منتشر کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.