تازه ها

بازار سرمایه

August 7, 2024
16:09 چهارشنبه، 17ام مردادماه 1403
کد خبر: 171322

ریزش شدید ارزش اپل و شرکت‌های فناوری در بورس آمریکا

منبع: Digiato

در ادامه سقوط بازارهای بورس در آسیا و اروپا، قیمت سهام شرکت‌ها در بورس آمریکا نیز روز گذشته به‌شدت کاهش یافت. سهام اپل و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری دیروز در بحبوحه فروش گسترده‌تر بازار، وضعیت بدی داشتند. روز گذشته سهام اپل نزدیک 5 درصد سقوط کرد و به 209 دلار رسید.

براساس گزارش BBC، سهام شرکت‌های بزرگ فناوری با کاهش 6.3 درصدی انویدیا، 4.1 درصدی آمازون و 4.8 درصدی اپل با افت شدیدی مواجه شدند. با افت قیمت سهام اپل در روز دوشنبه، این شرکت مجموعاً 653 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد. در این میان، شاخص نزدک آمریکا نیز 3.4 درصد کاهش یافت و شاخص S&P 500 با 3 درصد کاهش، بزرگ‌ترین افت خود در حدود دو سال گذشته را تجربه کرد.

پیش‌ازاین، شرکت «وارن بافت» در پایان سه‌ماهه گذشته تقریباً نیمی از سهام خودش در اپل را فروخت؛ ظاهراً این تصمیم نیز در کاهش ارزش سهام غول کوپرتینو تأثیر داشته است.

روز گذشته، سهام آلفابت 4.5 درصد، متا 2.5 درصد، آمازون 4.1 درصد و مایکروسافت 3.3 درصد سقوط کرد. نگرانی‌هایی وجود دارد درباره اینکه سهام شرکت‌های بزرگ فناوری، به‌ویژه آن‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در هوش مصنوعی کرده‌اند، بیش از حد ارزش‌گذاری‌ شده است.

از سویی، سهام اپل پس‌ازآن که بعدازظهر دوشنبه قاضی فدرال رأی داد اقدامات گوگل انحصارطلبانه بوده است، ضربه دیگری خورد. این حکم مستقیم به اپل مربوط نیست اما چون گوگل به سازنده آیفون مبالغ هنگفتی پرداخت کرده تا موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون باشد، سهام اپل نیز کاهش یافت.

فروردین‌ماه امسال، وزارت دادگستری و 19 ایالت نیز به‌دلیل انحصار در بازار گوشی‌های هوشمند از اپل شکایت کرده‌اند. تصمیم دوشنبه علیه گوگل می‌تواند بر نحوه اجرای حکم اپل در زمان محاکمه تأثیر بگذارد. آمازون و متا نیز با شکایت‌های ضدرقابتی دولت ایالات متحده روبه‌رو هستند.

همچنین چند روز قبل، سهام اینتل پس از انتشار گزارش مالی ناامید‌کننده سه‌ماهه دوم خود، سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که رقیبش، انویدیا که تراشه‌های هوش مصنوعی تولید می‌کند، عرضه آخرین محصول خود را به تعویق بیندازد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.