تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 10, 2024
18:09 شنبه، 20ام مردادماه 1403
کد خبر: 171458

انتقاد مدیرعامل اوبر از ایده روبوتاکسی ایلان ماسک

منبع: Digiato

«دارا خسروشاهی»، مدیرعامل اوبر، در مصاحبه جدید خود، تردیدهایی را درباره روبوتاکسی تسلا مطرح کرده و آن را نقد کرده است. خسروشاهی این سؤال را مطرح می‌کند که آیا مالکان خودروهای تسلا مایل‌اند غریبه‌ها سوار خودروشان شوند؟ باوجود این انتقادها، خسروشاهی گفت تسلا می‌تواند با اوبر همکاری کند و از تجربیات 15 ساله این شرکت بهره ببرد.

ایده اصلی روبوتاکسی این است که مالکان خودروهای تسلا زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، وسایل نقلیه خود را به‌جای تاکسی اجاره دهند تا ناوگانی از خودروهای شخصی خودران ایجاد شود و مسافران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. ایلان ماسک گفته است این طرح می‌تواند سالانه 30 هزار دلار برای صاحبان این خودروها درآمد داشته باشد.

اما دارا خسروشاهی در مصاحبه خود با The Logan Bartlett Show این ایده را از برخی جنبه‌ها نقد کرده است. او می‌گوید آیا مالک خودرو تسلا واقعاً می‌خواهد آدمی کاملاً غریبه سوار خودروش شود؟ او همچنین تردید دارد تاکسی‌های تسلا بتوانند در اوج شلوغی تقاضا را برآورده کنند.

برای مقایسه، خسروشاهی می‌گوید اوبر می‌تواند به‌سرعت تعداد رانندگان پاره‌وقتش را در ساعات شلوغی یا رویدادهای بزرگ تنظیم کند.

خسروشاهی همچنین گفت ایلان ماسک ممکن است بخش مهمی از این تجارت را دست‌کم گرفته باشد. او گفت که برای مثال ساخت قطعه‌ای سخت‌افزاری با انجام بیش از 30 میلیون تراکنش در روز بسیار متفاوت است. او در واقع به اهمیت خدمات مشتری اشاره می‌کند؛ مانند زمانی که شخصی حین سفر بیمار می‌شود یا کالایی را در ماشین گم می‌کند.

باوجود این انتقادها، خسروشاهی گفت رقابت بین اوبر و روبوتاکسی را نباید بازی مجموع-صفر (Zero-sum game) دانست؛ یعنی سود یک طرف، برابر با زیان طرف مقابل نیست. به‌عبارتی، او حتی از همکاری با تسلا استقبال می‌کند. او این همکاری را با فست‌فودهای زنجیره‌ای مقایسه کرد که خودشان کانال توزیع مستقیم به مصرف‌کنندگان دارند اما همچنان با دیگر پلتفرم‌های تحویل کار می‌کنند تا کارایی را به حداکثر برسانند.

خسروشاهی گفت فکر می‌کند در زمینه خودروها نیز همین‌طور خواهد بود؛ برای مثال، تسلا می‌تواند وسایل نقلیه خودرانش را بسازد، سپس با اوبر شریک شود تا آن‌ها را به سرویس تاکسی‌رانی تبدیل کند. خسروشاهی می‌گوید 15 سال و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه صرف شده است و این شرکت می‌تواند آن را فوراً در اختیار شریکی قرار بدهد و امیدوار است تسلا یکی از این شرکا باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.