رسانه‌های اجتماعی

August 16, 2024
19:00 جمعه، 26ام مردادماه 1403
کد خبر: 171835

احضار مارک زاکربرگ به کنگره آمریکا به دلیل تبلیغ مواد مخدر در اینستاگرام و فیس‌بوک

منبع: Zoomit

فیسبوک و اینستاگرام به نمایش تبلیغات مرتبط با مواد مخدر متهم شدند.

اعضای کنگره‌ی آمریکا از مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا درخواست کردند درمورد نمایش تبلیغات کوکائین، اکستازی و سایر مواد مخدر در فیسبوک و اینستاگرام توضیح دهد. نامه‌ی اعضای کنگره پس‌از آن منتشر شد که پروژه‌ی شفافیت فناوری (Tech Transparency Project – TTP) صدها مورد از چنین تبلیغاتی را در پلتفرم این شرکت کشف کرد.

در نامه‌ی اعضای کنگره‌ی آمریکا به گزارش ماه گذشته‌ی TTP اشاره شده است که نشان می‌دهد ۴۵۰ آگهی در اینستاگرام و فیسبوک، طیف وسیعی از مواد مخدر را تبلیغ می‌کنند. بسیاری از این تبلیغات شامل تصاویر بطری‌های داروهای تجویزی، توده‌های قرص و پودر یا بسته‌های کوکائین بود و کاربران را به اپلیکیشن‌های دیگری مثل تلگرام هدایت می‌کردند. TTP از آن زمان برخی از نمونه‌های چنین آگهی‌هایی را منتشر کرده است.

در بخشی از نامه‌ی کنگره‌ی آمریکا به زاکربرگ آمده است: «ظاهراً متا همچنان مسئولیت اجتماعی خود را انجام نمی‌دهد و از دستورالعمل‌های جامعه سرپیچی می‌کند. متا آگهی‌های مواد مخدر را تأیید کرده است. بسیاری از این تبلیغات حاوی اشارات آشکار به مواد مخدر غیرقانونی در عناوین، توضیحات، تصاویر و نام حساب کاربری تبلیغ‌کننده بودند که محققان و روزنامه‌‌نگاران وال‌استریت ژورنال و پروژه‌ی شفافیت فناوری با استفاده از کتابخانه‌ی تبلیغات متا به‌راحتی آن‌ها را پیدا کردند، اما به‌نظر می‌رسد متا قادر به شناسایی چنین آگهی‌هایی نبوده یا آن‌ها را نادیده گرفته است.»

اعضای کنگره در نامه‌ی خود خواستار جزئیاتی درمورد سیاست‌های متا برای اجرای قوانین علیه تبلیغات مرتبط با مواد مخدر، و همچنین اطلاعاتی درمورد تعداد بازدید و تعامل با تبلیغات گزارش‌شده‌اند. این نامه تا تاریخ ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۳) برای ارائه‌ی پاسخ به متا مهلت داده است. سخنگوی متا می‌گوید شرکت متبوعش قصد دارد به نامه‌ی مذکور پاسخ دهد و به این مورد اشاره کرد که متا صدها هزار تبلیغ را به‌دلیل ارتباط داشتن آن‌ها با مواد مخدر رد می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.