سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

August 20, 2024
18:07 سه شنبه، 30ام مردادماه 1403
کد خبر: 172202

معامله‌ای 4.9 میلیارد دلاری AMD برای تقویت اکوسیستم هوش مصنوعی

منبع: Digiato

شرکت AMD که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در بازار است برای گسترش اکوسیستم هوش مصنوعی خود در معامله‌ای ۴.۹ میلیارد دلاری، شرکت تولیدکننده سرور ZT Systems را خریداری کرده است. تصاحب این شرکت به AMD کمک خواهد کرد رقابتش با انویدیا و اینتل را به سطح بالاتری ارتقا دهد.

به گزارش تک کرانچ، ZT Systems هم‌اکنون با بسیاری از برندهای بزرگ دنیای فناوری در زمینه طراحی محاسباتی و زیرساخت‌های هوش مصنوعی و فناوری ابری همکاری می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۹۴ تأسیس شده است و دفتر مرکزی آن در نیوجرسی آمریکا قرار دارد.

شرکت ZT Systems با اینتل و انویدیا، دو رقیب اصلی AMD، در زمینه طراحی راهکارهای مبتنی بر سرور برای حوزه‌هایی مانند رایانش، ذخیره‌سازی، GPU/شتاب‌دهنده‌ها، رایانش با کارایی بالا، 5G و رایانش لبه‌ای همکاری کرده است. گزارش‌های شفافی در مورد فعالیت مالی این شرکت وجود ندارد، اما براساس گزارشی که در سال گذشته منتشر شد، ZT Systems حدود ۸۵۰ میلیون دلار بدهی دارد.

ارزش کل معامله بین AMD و ZT Systems حدود ۴.۹ میلیارد دلار است و AMD این هزینه را با ترکیبی از سهام و پول نقد می‌پردازد. البته یک پرداخت مشروط ۴۰۰ میلیون دلاری در صورت دستیابی به معیارهای عملکردی خاص نیز در این قرارداد پیش‌بینی شده است.

AMD در ابتدا به دنبال ادغام زیرساخت‌های رایانشی ZT Systems خواهد بود. این غول فناوری همچنین اعلام کرده که به‌دنبال فروش بخش تولید زیرساخت‌های دیتاسنتر ZT Systems به یک شریک استراتژیک است.

به گفته AMD، این معامله به آن‌ها امکان خواهد داد تا به صورتی عمیق‌تر و تخصصی‌تر روی طراحی سیستم‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تمرکز کنند که در نهایت باعث افزایش فروش محصولات شرکت خواهد شد. AMD همچنین گفته که پیش از پرداخت ۴.۹ میلیارد دلار برای خرید ZT Systems، حدود ۱ میلیارد دلار نیز برای ایجاد زیرساخت‌های بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری کرده است.

با گسترش استفاده از هوش مصنوعی، شرکت‌های تولیدکننده تراشه نیز به سراغ ساخت تراشه‌های مبتنی بر این فناوری رفته‌اند تا سخت‌افزار موردنیاز سیستم‌های آینده را تأمین کنند. اینتل، انویدیا، AMD و سایر تولیدکنندگان تراشه تاکنون میلیاردها دلار روی ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.