اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

August 27, 2024
19:43 سه شنبه، 6ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172654

نماینده اردکان: تعیین تکلیف کردن برای استفاده مردم از اینترنت و پلتفرم‌ها شعور و شان آنها را پایین می‌آورد

منبع: هم‌میهن

در میان انواع مسائل و موضوعاتی که انتظار می‌رود دولت چهاردهم در شروع فعالیت خود به آن‌ها بپردازد، موضوع فیلترینگ نیز وجود دارد. فارغ از اینکه در حدود دو سالی که از تشدید محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد، مردم و کسب‌وکارها دچار مشکلات متعددی شده‌اند و رفع این محدودیت‌ها را ضروری می‌دانند، در وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان و برنامه‌های ستار هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم نیز به این موضوع پرداخته شده است.

بیان این مسئله از جانب رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این انتظار را به وجود آورده است که نخستین گام در عرصه فناوری کشور، سر و سامان دادن به وضعیت نابه‌سامان، کند، پر از محدودیت و پراختلال اینترنت باشد.

مصطفی پوردهقان، نماینده شهر اردکان در مجلس نیز اعتقاد دارد موضوع فیلترینگ هم مثل مسائل اقتصادی یا موضوعاتی همچون طرح نور و FATF باید در فهرست امور اولویت‌دار دولت قرار بگیرد. پوردهقان درباره مسئله فیلترینگ و درخواست مجلس از دولت جدید درباره این موضوع  گفته است: از پزشکیان و وزیر ارتباطات – ستار هاشمی – خواستیم که اختیار و تصمیم نهایی در اختیار مردم باشد. به نظر من اگر ما متولی تصمیمات و انتخاب مردم شویم، بی‌احترامی به شعور جامعه است. باید این موضوع – استفاده از اینترنت – را در اختیار مردم بگذاریم.

البته او این موضوع را هم ذکر کرده است که در استفاده از اینترنت باید طوری چاره‌اندیشی شود که «فضا به سمت بی‌بندوباری نرود» و اضافه کرده: «این که گفته می‌شود یک نوجوان ۱۵ ساله نباید تمام دسترسی‌ها را داشته باشد، صحیح است.»

با این حال، نماینده مردم اردکان در مجلس اعتقاد دارد تعیین تکلیف کردن برای این که مردم چه استفاده‌ای از اینترنت داشته باشند، درست نیست: اینکه ما به مردم بگوییم چه چیزی را ببینند یا چه چیزی را نبینند، به کدام پلتفرم بروند یا نروند، این نکاتی است که شعور مردم و شأنیت مردم را پایین می‌آورد. به وزیر ارتباطات گفتیم حتماً باید سامانی در حوزه فیلترینگ صورت گیرد تا فضای کسب‌وکارها، سکوها و پلتفر‌م‌های اینترنتی باز شود.

به گفته پوردهقان، موارد فرهنگی و اجتماعی نیز باید از طریق این پلتفرم‌ها تبلیغ شود. او در ادامه به نکته‌ای درباره ایجاد فضای امن اشاره کرد و توضیح داد که در حال حاضر، با وجود فیلترینگ امنیت مردم و کشور به خطر افتاده است. این نماینده مجلس در این خصوص می‌گوید:

باید فضای امنی ایجاد شود تا به امنیت کشور آسیبی وارد نشود. فضای فعلی یک فضای منفعلانه است. یعنی به‌جای این که مردم دسترسی راحتی داشته باشند، از یک سو اینترنت را فیلتر کردیم از سوی دیگر نیز فیلترشکن در کشور به فروش می‌رسد. معلوم است این فضا نارضایتی مردم را به وجود می‌آورد و عده‌ای هم از فروش فیلترشکن درآمدزایی می‌کنند.
– مصطفی پوردهقان، نماینده مجلس
او در پایان با رویکردی مثبت نسبت به اقدامات دولت چهاردهم در خصوص وضعیت اینترنت اظهار کرده است: «به نظر من دولت پزشکیان به سمت اصلاح این شرایط نامناسب پیش خواهد رفت.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.