رسانه‌های اجتماعی

August 31, 2024
11:42 شنبه، 10ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172854

شبکه اجتماعی ایکس در برزیل فیلتر شد

منبع: Peivast

رگولاتور ارتباطات برزیل روز جمعه اعلام کرد که در پی دستور قاضی،‌ دسترسی به شبکه اجتماعی تحت مالکیت ایلان ماسک را مسدود کرده است. با اینکه به نظر تمامی اوپراتور‌ها هنوز محدودیت ایکس را اجرایی نکرده‌اند و برخی بدون وی‌پی‌ان به این پلتفرم دسترسی دارند اما به گفته رگولاتور ارتباطات، دستور قاضی اجرایی می‌شود. قاضی عالی همچنین برای افرادی که از طریق VPN به ایکس دسترسی پیدا کنند جریمه سنگینی را در نظر گرفته است.

به گزارش رویترز، دستور دادگاه و مسدود شدن دسترسی به ایکس پس از پایان ضرب‌العجل برای معرفی یک نماینده از سوی این پلتفرم صادر شده است.

ماسک می‌گوید الکساندر دی موراس، قاضی دادگاه عالی برزیل، به دنبال اجبار به سانسور بی پایه و اساس است اما قاضی بر لزوم مقررات نفرت‌پراکنی در شبکه اجتماعی تاکید دارد.

ماسک روز جمعه طی پستی در ایکس گفت: «آنها سعی دارند منبع #1 حقیقت را در برزیل مسدود کنند.»

ادامه تنش‌ها باعث شد تا ابتدای این هفته حساب‌های بانکی استارلینک، خدمت اینترنت ماهواره‌ای ماسک، در برزیل مسدود شود. استارلینک یکی از واحد‌های شرکت اسپیس‌اکس است.

موراس در حکم دستور داده است که ایکس،‌ توییتر سابق،‌ تا زمان اجرای دستورات دادگاه از جمله پرداخت بیش از ۳ میلیون دلار جریمه و معرفی نمایندگان بومی، که در قانون برزیل الزامی است، مسدود شود.

موراس دستوری برای اجرای محدودی نیز برای Anatel، رگولاتور ارتباطات برزیل، صادر کرد هاست. این آژانس بدون اشاره به زمان‌بندی مشخص اعلام کرده است که از دستور پیروی می‌کند.

شرکت‌های ارتباطات برای قطع دسترسی به ایکس در برزیل، ترافیک این شبکه را به طور کامل متوقف کنند و کاربران برای استفاده به این پلتفرم نیازمند فیلترشکن و وی‌پی‌ان خواهند بود.

موراس دستور داده تا کسانی که با استفاده از VPN به ایکس دسترسی پیدا می‌کنند بیش از ۹ هزار دلار در روز جریمه شوند.

غول‌های فناوری از جمله اپل و گوگل، نیز موظف‌اند تا اپلیکیشن ایکس را از فروشگاه‌های اپلیکیشن خود حذف کنند. همچنین به هردو شرکت دستور داده شده تا موانع ضد VPN را در نظر بگیرند تا کاربران iOS و اندروید نتوانند به وی‌پی‌ان و سپس به ایکس دسترسی پیداکنند که البته پس از مدتی این بخش از حکم صادره حذف شد.

ماسک که پیش از این هم دستور قاضی را سانسور اجباری خانده است می‌گوید تا برطرف شدن مشکلات، برزیلی‌ها و همچنین ارتش این کشور می‌توانند به صورت رایگان از اینترنت استارلینک استفاده کنند.

استارلینک روز جمعه با اشاره به پیروی این شرکت از قوانین برزیل، از دادگاه عالی خواست تا دستور مسدود شدن حساب‌های بانکی این شرکت را لغو کند. عصر جمعه اما این درخواست از سوی دادگاه رد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.