اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 8, 2024
0:14 یکشنبه، 18ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173079

رگولاتور‌های انگلستان گوگل را به رفتار غیررقابتی در حوزه تبلیغات متهم کردند

منبع: Peivast

نهاد نظارت بر رقابت در انگلستان می‌گوید گوگل از جایگاه مسلط خود در تبلیغات آنلاین برای ترویج خدمات خود «سو استفاده» کرده است. مالک بزرگترین جستجوی جهان در حالی با اتهامات تازه دست و پنجه نرم می‌کند که پیشتر در یک رای تاریخی در دادگاهی آمریکا به انحصارگرایی محکوم شد و چند روز دیگر نیز باید از فعالیت‌های رقابتی خود در ایالات متحده دفاع کند.

به گزارش فایننشال تایمز، اداره رقابت و بازار‌ها‌ (CMA) انگلستان روز جمعه اعلام کرد که براساس تفحص انجام گرفته، گوگل از فعالیت‌های غیررقابتی در فناوری نمایش تبلیغات استفاده می‌کند. طبق باور این نهاد، این مساله باعث آسیب به هزاران ناشر و فعال تبلیغاتی در انگلستان شده است که از نفوذ بیش از حد گوگل و سرکوب هرگونه رقیب احتمالی رنج می‌برند.

جولیت انسر، مدیر ارشد موقت CMA، می‌گوید: «وقتی بحث تبلیغاتی که مردم می‌توانند روی وبسایت‌ها مشاهده کنند می‌شود، گوگل از قدرت بازار خود برای جلوگیری از رقابت استفاده می‌کند.»

او افزود: «بسیاری از کسب‌وکار‌ها با استفاده از تبلیغات آنلاین و درآمدزایی، می‌توانند محتوای دیجیتال خود را رایگان یا ارزان‌تر نگه دارند. به همین دلیل است که ناشران و فعالان تبلیغاتی باید از رقابت واقعی و وضعیت منصفانه در فضای خرید یا فروش تبلیغات دیجیتال بهره‌مند شوند.»

یافته‌های CMA در حالی منتشر شده است که آلفابت، شرکت مادر گوگل، با بزرگترین تهدید برای مدل کسب‌وکار خود رد تاریخ ۲۶ ساله این شرکت روبرو است. روز دوشبنه این شرکت در دادگاهی در ویرجینیا مقابل وزارت دادگستری آمریکا پیرامون اتهامات مشابهی مبنی بر انحصار در تبلیغات دیجیتال به دادگاه می‌رود.

ماه گذشته نیز در یک پرونده ضد انحصار آمریکایی،‌ قاضی گوگل را به «انحصارگرایی» محکوم کرد. احتمال دارد که اقدامات جبرانی به تجزیه بخش‌هایی از این امپراتوری آنلاین منتهی شوند.

گوگل در ماه دسامبر نیز در دادگاه دیگری علیه اپیک گیمز شکست خورد. در این دادگاه سازنده اندروید به سرکوب رقبا برای درآمد چند میلیارد دلاری از فروشگاه اپلیکیشن اندروید متهم شد.

حال در تازه‌ترین تحولات، CMA نیز نگران سو استفاده گوگل از جایگاه مسلط خود در دو بازار سرور‌های انتشار تبلیغات و ابزارهای خرید تبلیغات است. به گفته این نهاد، گوگل از جایگاه مسلط خود برای برتری دادن به صرافی تبلیغاتی خود نسبت به رقبا استفاده می‌کند.

بیانیه CMA تصریح می‌کند صرافی تبلیغاتی گوگل به نام AdX، به فراهم کردن «دسترسی انحصاری یا بهتر برای کسانی که از پلتفرم تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند» متهم است و این پلتفرم همچنین «پیشنهادات تبلیغاتی را به گونه‌ای دستکاری می‌کند که در مناقصه AdX به نسبت صرافی‌های رقیب ارزش بالاتری داشته باشند.»

همچنین گوگل متهم است که «به AdX اجازه می‌دهد تا اولین پیشنهاد را در مناقصه‌ها… برای فضای تبلیغات آنلاین ارائه کند که در نتیجه یک حق امتناع در اختیار آن می‌گذارد-و احتمالا رقبا هیچ فرصتی برای ارائه پیشنهاد ندارند.»

تیلور دن، نایب‌رئیس بخش تبلیغات بین‌الملل گوگل، می‌گوید: «مساله اصلی این پرونده مربوط به تفسیر ناقصی از بخش فناوری تبلیغات است. ما با دیدگاه CMA مخالفیم و به همین ترتیب پاسخ می‌دهیم.»

نهاد نظارت بر رقابت انگلستان در این تفحص به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ از بازار تبلیغات دیجیتال اشاره کرده است که نشان داد فعالان تبلیغاتی سالانه ۱.۸ میلیارد پوند برای نمایش تبلیغات، بازاریابی کالاها و خدمات از طریق اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها برای مصرف‌کنندگان انگلستان هزینه می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.