دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 10, 2024
18:05 سه شنبه، 20ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173302

تدوین برنامه هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را تدوین می‌کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در ماده ۱۰۷ آن است. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این حوزه و ضرورت داشتن یک رویکرد جامع و علمی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه‌ای پژوهشی در این زمینه تعریف کرده است.

احسان آریانیان، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوع هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های فناوری هوش‌مصنوعی یکی از راهبرد‌های اساسی کشور در طی برنامه هفتم توسعه کشور است. در این راستا و بر اساس بند الف و پ ماده ۱۰۷ این قانون، دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا همزمان با اتصال مراکز داده اصلی و پشتیبان خود به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند، برنامه عملیاتی استقرار و پیاده‌سازی چرخه هوشمند‌سازی، اصلاح فرآیند‌ها و استقرار نظام حکمرانی داده مبنا را ظرف یکسال از لازم‌الاجرا شدن قانون تهیه کرده و به مرحله اجرا درآورند.

او در ادامه گفت: بر اساس بند الحاقیه ماده مذکور، به منظور ارتقای بهره و افزایش سهم اقتصاد رقومی (دیجیتال)، کلیه وزارتخانه‌ها، با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مکلفند تا پایان سال اول اجرای برنامه، نسبت به تهیه برنامه تحول رقومی (دیجیتال) بخش خود و طرح(پروژه)‌های پیشران به همراه سازوکار‌های تأمین مالی آن منطبق با پیشنهاد‌ها و توانمندی‌های اجرائی بخش غیردولتی اقدام کرده و آن‌ها را به تصویب هیأت وزیران برسانند.

آریانیان در ادامه با اشاره به جایگاه آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی، علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، به بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مردم، شفافیت در امور اداری و کاهش فساد اداری کمک شایانی خواهد کرد. همچنین، هوشمندسازی می‌تواند به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند.

فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی پیشرو در این حوزه، اقدام به انجام پژوهشی جامع و علمی در خصوص هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کرده است تا ضمن تبیین مفهوم هوشمندسازی در یک چارچوب علمی و متناسب با نیاز کشور، ابعاد مختلف هوشمندسازی در قالب آیین‌نامه و یک طرح در طول برنامه هفتم توسعه کشور تهیه و عملیاتی شود. هدف از این پژوهش، تبیین مفهوم هوشمندسازی متناسب با شرایط و نیاز‌های کشور، ارائه طرح هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی و تدوین چارچوب آیین‌نامه‌ای جامع برای تحقق آن است.

وی در ارتباطات با جزئیات این پروژه گفت: این آیین‌نامه، چارچوب کلی هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را مشخص خواهد کرد و به عنوان یک سند راهبردی برای دستگاه‌های مختلف قابل استفاده خواهد بود. همچنین طرح مستخرج از این پروژه، مسیر حرکت دستگاه‌های اجرایی به سمت هوشمندسازی را مشخص می‌کند و شامل برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

آریانیان در ادامه گفت: در این پروژه به بررسی ابعاد مختلف هوشمندسازی از جمله فناوری‌های مورد نیاز، چالش‌ها و فرصت‌ها پرداخته خواهد شد و با اجرای طرح مستخرج از این پروژه، انتظار داریم شاهد تحولات شگرفی در حوزه هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور باشیم و گامی بلند در جهت تحقق دولت هوشمند برداشته شود.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان تأکید کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انجام این پژوهش، نشان خواهد داد که در راستای تحقق اهداف توسعه کشور و ارتقاء سطح خدمت‌رسانی به مردم، نقش فعالی ایفا می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.