هوش مصنوعی

September 14, 2024
17:19 شنبه، 24ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173653

پتانسیل اقتصادی هوش مصنوعی مولد

طبق گزارش اخیر مؤسسه مک‌کنزی، حدود ۷۵ درصد ارزشی که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید کند در چهار حوزۀ عملیات مشتری، بازاریابی و فروش، مهندسی نرم‌افزار و تحقیق و توسعه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، هوش مصنوعی مولد، اثر قابل‌توجهی بر تمام صنایع خواهد داشت. صنایع بانکداری، فناوری بالا(High Tech) و علوم زیستی بیشترین بهره‌مندی را از هوش مصنوعی مولد خواهند داشت.

کاربست هوش مصنوعی مولد می‌تواند از طریق خودکارسازی بخشی از فعالیت‌های آنان، موجب بهبود قابلیت‌ها و تغییر ساختار آنها شود. هوش مصنوعی مولد فعلی می‌تواند فعالیت‌هایی را که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد وقت کارکنان را اشغال می‌کند، انجام دهد. این رقم بیش از رقم ۵۰ درصدی پیشین است که پیش‌بینی شده بود. این مسئله ناشی از آن است که سرعت دگرگونی نیروی کار نیز درحال شتاب‌گرفتن است.

مک‌کنزی پیش‌بینی می‌کند که نیمی از فعالیت‌های کاری امروز بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ خودکار خواهد شد. اما هوش مصنوعی صرفاً جایگزین نیروی کار نخواهد شد. هوش مصنوعی مولد می‌تواند موجب افزایش قابل‌توجهی در بهره‌وری نیروی کار شود. اما این افزایش، نیازمند سرمایه‌گذاری بر روی نیروی کار است.

به نقل از بنیاد ملی علم ایران، این گزارش در چهار فصل تنظیم شده است. در فصل اول جایگاه ابزارهای هوش مصنوعی مولد، همچون ChatGPT ،GitHub Copilot ،Stable Diffusion و … به عنوان شتاب‌دهنده فناوری‌های موجود، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به بررسی کارکردهای هوش مصنوعی مولد در صنایع مختلف پرداخته است. فصل سوم، اثر هوش مصنوعی مولد بر دگرگون‌سازی فعالیت‌های کاری، رشد اقتصادی و بهره‌وری را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت، فصل چهارم نگاهی به ملاحظات موجود برای کسب‌وکارها و جوامع می‌اندازد.

در جمع‌بندی گزارش آمده است که دوران هوش مصنوعی مولد اکنون در حال آغاز ‌شدن است. کشف تمام منافع این فناوری، زمان می‌خواهد و چالش‌های بی‌شماری پیش روی رهبران کسب‌وکارها و جوامع وجود دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.