اپلیکیشن

تلفن همراه

September 29, 2024
13:47 یکشنبه، 8ام مهرماه 1403
کد خبر: 174686

اپ استور ۶۰ اپلیکیشن VPN را به درخواست روسیه حذف کرد

منبع: Digiato

پس از حمله نظامی رو‌سیه به اوکراین، ا‌پل فعالیت‌هایش در این کشور را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده است. فروش تمام محصولات اپل از آن زمان در روسیه ممنوع و ارائه برخی سرویس‌ها مانند Apple Pay نیز محدود شده است. بااین‌حال اپ استور همچنان در این کشور در دسترس است و اکنون ا‌پل به درخواست دولت ر‌وسیه برای رعایت مقررات محلی، برنامه‌های VPN را در این کشور از اپ استور حذف کرده است، اقدامی که با انتقادات مختلفی همراه بوده است.

براساس داده‌های AppleCensorship که دسترسی برنامه‌ها در اپ استور اپل را بررسی می‌کند، تابستان 2024 غول فناوری حدود 60 اپلیکیشن VPN را حذف کرده است. باوجوداین، تعداد کل VPNهایی که اپل پس از شروع جنگ حذف کرده است، به 98 می‌رسد.

از جمله VPNهای حذف‌شده از اپ استور روسیه به ExpressVPN و NordVPN همچنین Norton Secure و Proton اشاره شده است.

همکاری اپل با سانسور دولتی در روسیه؟

نکته قابل‌توجه اینکه ظاهراً Roskomnadzor، رگولاتوری ارتباطات روسیه، فقط درخواست حذف 25 VPN را به اپل ارائه کرده است. همین امر باعث‌شده نگرانی‌هایی درمورد شفافیت ا‌پل و نقش آن در گسترش سانسور در ر‌وسیه ایجاد شود.

«بنجامین اسماعیل»، مدیر پروژه App Censorship، می‌گوید: «حذف حدود 60 برنامه VPN از اپ استور روسیه بدون اطلاع‌رسانی فقط هشداردهنده نیست، بلکه تهدیدی مستقیم برای آزادی دیجیتال و حریم خصوصی است. اپل با محدودکردن بدون شفافیت یا روند قانونی دسترسی به این ابزارهای ضروری، در سانسور دولتی شریک است. ما از اپل می‌خواهیم به تعهد خود به حقوق بشر پایبند باشد و توضیح روشنی برای این اقدامات داشته باشد.»

اپل احتمالاً برای پیروی از قوانین سختگیرانه اینترنت روسیه که شرکت‌های فناوری را مجبور به همکاری با سیاست‌های دولت می‌کند، این برنامه‌های VPN را حذف کرده است. با محدودکردن دسترسی به VPNها، دولت روسیه می‌تواند بر جریان اطلاعات کنترل مؤثری داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.