چینیها در عرصه جهانی خدمات ابری چهارم شدند
اکوسیستم جهانی رایانش ابری شکاف آشکاری را بین کشورهای توسعه دهنده این خدمات نشان میدهد و به اعتقاد کارشناسان، دلایل سیاسی و عوامل اقتصادی تا حد زیادی در این زمینه اثرگذار بودهاند.
دادههای ارایه شده توسط گروه تحقیقاتی Synergy نشان میدهد سه شرکت بزرگ ارایه دهنده خدمات ابری شامل آمازون، مایکروسافت و گوگل بر اساس درآمدهای خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی توانستهاند حاکمیت این بازار در گستره جهانی را در دست بگیرند.
سهم بازار جهانی سه شرکت آمازون، مایکروسافت و گوگل به ترتیب 32 درصد، 23 درصد و 12 درصد گزارش شده است و در مجموع این شرکتها دو سوم کل بازار را در اختیار دارند و در مقابل هیچ شرکت دیگری در جهان بیش از 2 درصد از بازار جهانی خدمات رایانش ابری را در اختیار ندارد.
این مرکز تحقیقاتی خاطرنشان کرد برای تبدیل شدن به یکی از شرکتهای کلیدی در بازار جهانی خدمات ابری به شبکههای جهانی زیرساختها در مقیاس بزرگ و همچنین تعهدات شرکتی بلندمدت نیاز است که مراکز آمریکایی آنها را پوشش میدهند. این موانع باعث شده است شرکتها در دیگر نقاط جهان نتوانند به این شکل عمل کنند.
در این میان غول خدمات ابری و تجارت الکترونیکی چین با نام «علیبابا» پیش از اوراکل و سلزفورس در رتبه چهارم این لیست قرار دارد و توانسته است وارد عرصه رقابتی شود.
علیبابا که از آن به عنوان نسخه چینی آمازون یاد میشود بزرگترین بازیگر چینی در عرصه خدمات رایانش ابری است. البته رتبه بندی شرکتهای بزرگ ابری در چین به شکل متفاوت تعریف میشود. درحالی که علیبابا جایگاه نخست را در کشور چین در اختیار دارد، رتبه دوم در اختیار شرکت Tencent قرار گرفته است که پس از آن شرکتهای China Telecom، هوواوی، China Unicom و China Mobile قرار دارند.