رگولاتوری

October 7, 2024
12:37 دوشنبه، 16ام مهرماه 1403
کد خبر: 175216

تعرفه استفاده از تصاویر ماهواره خیام اعلام شد

منبع: Peivast

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه استفاده از تصاویر ماهواره خیام را تصویب کرد. تعرفه‌های اعلامی برای استفاده دانشجویان و شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان با تخفیف اعمال می‌شود.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه شماره ۳۵۷ خود تعرفه استفاده از تصاویر ماهواره خیام را مشخص کرد. تعرفه اعلام شده برحسب نوع تصویر، مساحت درخواستی و تعداد تصویر بین ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان تا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین برای استفاده دانشجویان، کسب‌وکارهای خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی، تخیف‌هایی در نظر گرفته شده است.

ماهواره خیام، یک ماهواره سنجش از دور است که به سفارش سازمان فضایی ایران توسط یک شرکت روسی ساخته و ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار نزدیک زمین ارسال شد. عملیات کنترل ماهواره در ایران و در مرکز کنترل فضایی سازمان فضایی ایران در ماهدشت کرج انجام می‌شود.

در ماده ۲ مصوبه رگولاتوری، تعرفه استفاده از تصاویر ماهواره خیام به تفکیک اعلام شده است. در تبصره یک این ماده آمده است که از سال ۱۴۰۴ تا سال ۱۴۰۶ سازمان فضایی می‌تواند سالانه تا سقف ۷۰ درصد نرخ تورم رسمی سال قبل کشور، نرخ‌های اعلام شده را افزایش دهد.

در تبصره‌های بعدی این ماده نیز تخفیف‌های مختلف مشخص شده است. بر این اساس، کسب‌وکارهای خصوصی و دانش‌بنیان فعال در حوزه فضایی، تعرفه‌ها با ضریب ۰.۷ اعمال می‌شود. همچنین ارائه یک تصویر برای هر پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۳ فریم برای رساله دکتری و طرح‌ پژوهشی بدون هزینه خواهد بود و حداکثر ۳ تصویر برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۹ تصویر برای رساله دکتری و طرح‌های پژوهشی، با اعمال ضریب ۰.۴ در تعرفه‌های جدول قابل ارائه است.

در همین حال تاکید شده است که در شرایط بحران و اضطراری، ارائه تصاویر به متقاضیان بخش دولتی و امدادرسان بدون اخذ هزینه خواهد بود.

براساس مصوبه رگولاتوری متقاضی تصاویر می‌تواند «هر شخص حقیقی و حقوقی» باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.