اپلیکیشن

تلفن همراه

October 8, 2024
14:37 سه شنبه، 17ام مهرماه 1403
کد خبر: 175297

گوگل باید بستر اندروید را برای ‌اپ‌استورهای دیگر به‌طور کامل باز کند

منبع: Zoomit

در یک حکم تاریخی، گوگل باید بستر اندروید را برای ‌اپ‌استورهای دیگر به‌طور کامل باز کند.

بنابر گزارش ورج، دادگاه فدرال آمریکا در یک حکم تاریخی، به نفع اپیک‌گیمز و علیه گوگل رأی داد و گوگل را موظف کرد تا به فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ رقیب، اجازه‌ی فعالیت در پلتفرم خود را بدهد. این حکم به‌دنبال شکایت اپیک‌گیمز از گوگل به‌دلیل رفتارهای ضدرقابتی و انحصارطلبانه صادر شد.

در این پرونده، اپیک گیمز ادعا کرد که گوگل با استفاده از قدرت انحصاری خود در بازار توزیع اپلیکیشن‌های اندروید و سیستم‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای، رقابت را محدود کرده و هزینه‌های بالایی را به توسعه‌دهندگان تحمیل کرده است. دادگاه با بررسی شواهد و مدارک ارائه‌شده، ادعاها را تأیید و گوگل را موظف‌ به تغییر سیاست‌های خود کرد.

طبق حکم دادگاه، گوگل باید به مدت حداقل سه سال به فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ رقیب اجازه‌ی دسترسی به کاتالوگ اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی را بدهد؛ مگر اینکه توسعه‌دهندگان تمایلی به این کار نداشته باشند. همچنین شرکت مذکور باید از مذاکره با تولیدکنندگان گوشی‌های همراه و شرکت‌های مخابراتی برای انحصاری کردن فروشگاه خود خودداری کند.

براساس حکم، گوگل باید اجبار به استفاده از Play Billing برای اپلیکیشن‌های موجود در گوگل‌پلی را متوقف کند و به توسعه‌دهندگان اجازه‌ی استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین و ایجاد لینک‌های خارجی برای دانلود اپلیکیشن‌های خود، خارج از گوگل‌پلی را بدهد.

اپیک‌گیمز معتقد است که این تغییرات می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازار اپلیکیشن‌های اندروید داشته باشد و رقابت را افزایش دهد. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک‌گیمز، در ایکس نوشت: «با پیروزی در دادگاه، فروشگاه اپیک‌گیمز و دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن به گوگل‌پلی می‌آیند و این بدون صفحه‌های ترسناک گوگل و مالیات ۳۰ درصدی خواهد بود.»

گوگل در واکنش به حکم اعلام کرد که نیازی به این تغییرات نیست؛ زیرا این شرکت قبلاً در یک پرونده‌ای مشابه با ایالت‌های آمریکا، تعهداتی را پذیرفته است که بسیاری از موضوعات مطرح‌شده در پرونده‌ی جدید را پوشش می‌دهد و همچنین بیان کرد که تغییرات یادشده در نهایت باعث آسیب به مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و سازندگان دستگاه‌های آمریکایی می‌شود.

گوگل حکم دادگاه را منطقی نمی‌داند و قصد دارد پرونده را به دادگاه تجدیدنظر ببرد؛ اما قاضی پرونده اعتقاد دارد که با بررسی‌های انجام‌شده، در نهایت به این نتیجه رسیده که گوگل سهم رقابت در صنعت توزیع اپلیکیشن‌های اندرویدی را بسیار سخت کرده است؛ به‌‌طوری‌که حتی شرکت بزرگ آمازون نیز توان رقابت با گوگل‌پلی را ندارد.

در نهایت، این حکم نشان‌دهنده‌ی اهمیت رقابت در بازارهای دیجیتال و تلاش برای جلوگیری از انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ فناوری است. چنین تصمیمی می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر کشورها و شرکت‌ها در نظر گرفته شود و به تقویت رقابت و نوآوری در صنعت فناوری کمک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.