هوش مصنوعی

October 13, 2024
12:55 یکشنبه، 22ام مهرماه 1403
کد خبر: 175504

احتمال زیان ۴۴ میلیارد دلاری OpenAI پیش‌ از رسیدن به سوددهی در سال ۲۰۲۹

منبع: Zoomit

گفته می‌شود OpenAI در سال‌های آینده ۴۴ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.

گزارشی جدید نشان می‌دهد که OpenAI قبل از سودآورشدن در سال‌های آینده، ضرر هنگفتی را متحمل خواهد شد. این زیان به هزینه‌ی توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی و حقوق کارکنان و هزینه‌های دیگر نسبت داده‌ می‌شود. درمقابل، همکاری با مایکروسافت احتمالاً بر کاهش درآمد OpenAI تأثیر گذاشته است.

براساس گزارش نشریه‌ی The Information، خالق ChatGPT احتمالاً قبل از آنکه تا سال ۲۰۲۹ به سود برسد، ۴۴ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. پیش‌بینی‌های این نشریه براساس تحلیل مدارک مالی OpenAI انجام گرفته است.

گزارش مذکور می‌گوید که OpenAI صدهامیلیون دلار برای آموزش و اجرای مدل‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی، حقوق کارکنان، خرید داده‌ها و… هزینه کرده است. این موضوع تصویری از میزان پولی ارائه می‌دهد که به تأمین مالی پروژه‌های هوش مصنوعی و امور جاری شرکت اختصاص داده می‌شود.

OpenAI سالانه بیش از دو‌میلیارد دلار از ChatGPT و یک‌میلیارد دلار از اشتراک دسترسی به مدل‌های زبانی بزرگ خود کسب درآمد می‌کند که مجموع درآمد سالانه‌اش را به حدود ۳٫۵ تا ۴٫۵ میلیارد دلار می‌رساند. با‌این‌حال، این شرکت هفت‌میلیارد دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود و ۱٫۵ میلیارد دلار برای تأمین نیروی انسانی هزینه می‌کند.

مایکروسافت یکی از سرمایه‌گذاران برجسته‌ی OpenAI محسوب می‌شود که تاکنون ۱۳ میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری و مدل‌های هوش مصنوعی‌اش را در محصولات خود ادغام کرده است.

The Information جزئیات بیشتری از چگونگی بهره‌مندی مایکروسافت از همکاری‌اش با OpenAI ارائه می‌دهد. براساس این تحلیل، مایکروسافت به‌احتمال زیاد ۲۰ درصد از درآمد OpenAI را دریافت می‌کند. برخی شایعات حاکی از آن است که مایکروسافت در سه سال آینده این شرکت را تصاحب خواهد کرد.

یکی از تحلیلگران کسب‌وکار می‌گوید: «توسعه‌ی هوش مصنوعی زمان و هزینه‌ی زیادی می‌طلبد؛ بنابراین انتظار می‌رود OpenAI قبل از شروع به سوددهی با هزینه‌های زیادی مواجه شود. همکاری با مایکروسافت ممکن است بدین‌معنی باشد که OpenAI سهم کمتری از درآمد خود به‌دست می‌آورد؛ اما می‌تواند به رشد چشمگیر کسب‌وکارش کمک کند.»

تحلیلگران و کارشناسان بازار معتقدند که OpenAI به تأمین مالی دیگری نیاز دارد تا کسب‌وکار خود را در حالت پایدار نگه دارد. این شرکت به‌تازگی ۶٫۶ میلیارد دلار از سرمایه‌گذارانی مانند مایکروسافت و انویدیا و Thrive Capital جمع‌آوری کرده است که ارزش بازار آن را به ۱۵۷ میلیارد دلار رساند.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، اخیراً مطلبی منتشر و تأکید کرد که احتمالاً فقط «چند هزار روز تا دستیابی به ابر هوش (Super Intelligence) زمان باقی مانده باشد»؛ اما به «۷ تریلیون دلار و سال‌ها زمان برای احداث ۳۶ کارخانه‌ی تراشه‌سازی و دیتاسنترهای بیشتر» نیاز است تا این چشم‌انداز به واقعیت تبدیل شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.