سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 15, 2024
15:40 سه شنبه، 24ام مهرماه 1403
کد خبر: 175696

TSMC می‌خواهد واحدهای تولید تراشه بیشتری در اروپا تاسیس کند

منبع: Digiato

تراشه‌ساز تایوانی می‌خواهد کسب‌وکار خود را در آلمان و کشورهای اروپایی دیگر گسترش دهد.

وو چنگ‌وِن، رئیس شورای ملی علوم تایوان، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که TSMC قصد دارد علاوه‌بر تأسیسات خود در نزدیکی Dresden آلمان، کارخانه‌های بیشتری در اروپا بسازد.

به‌گزارش بلومبرگ، کارخانه‌ی درسدن که توسط ESMC، شرکت مشترک بین TSMC، بوش، Infineon و NXP ساخته شده است، عمدتاً بر تراشه‌های صنعت خودروسازی آلمان تمرکز خواهد داشت. گفته می‌شود که سایر کارخانه‌ها سراغ پردازنده‌های هوش مصنوعی خواهند رفت.

وو گفت: «آن‌ها (TSMC) ساخت اولین کارخانه را در درسدن آغاز کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای ساخت چند کارخانه‌ی دیگر در آینده برای بخش‌های مختلف بازار هستند.»

وو جزئیاتی در مورد زمان‌بندی برنامه‌های TSMC در اروپا ارائه نکرد؛ در نتیجه این برنامه‌ها فعلاً در مرحله‌ی حدس‌وگمان هستند. غول تراشه‌ساز تایوانی در پیام خود به بلومبرگ اعلام کرد که روی پروژه‌های جهانیِ در حال انجام خود متمرکز است و در حال حاضر هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در دست اقدام ندارد.

گسترش جهانی TSMC بخشی از یک استراتژی وسیع‌تر برای کاهش وابستگی به تولید در تایوان است. این شرکت به‌طور همزمان تأسیسات جدیدی در آمریکا و ژاپن احداث می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های خارجی TSMC به حفظ آن در برابر اختلالات احتمالی در زنجیره‌ی تأمین نیمه‌هادی کمک می‌کند. همچنین کارخانه‌های محلی دست شرکت مذکور را برای دریافت سفارش‌ از مشتریانی که خواستار تولید تراشه‌ در داخل کشور خودشان هستند، باز می‌کنند.

کارخانه‌ی ESMC، اولین شعبه‌ی اروپایی TSMC، حاصل سرمایه‌گذاری قابل توجهی به مبلغ حدود ۱۰ میلیارد یورو (۱۱ میلیارد دلار) است. حدود نصف هزینه‌ی پروژه از یارانه‌های دولتی تأمین می‌شود. انتظار می‌رود این کارخانه تا پایان سال ۲۰۲۷ به بهره‌برداری برسد.

پیش‌بینی می‌شود کارخانه‌ی ESCM ظرفیت تولید ۴۰ هزار ویفر ۳۰۰ میلی‌متری در ماه را با استفاده از لیتوگرافی‌های ۱۲، ۱۶، ۲۲ و ۲۸ نانومتری TSMC داشته باشد.

اگر TSMC بخواهد کارخانه‌ی دیگری با تمرکز بر بخش هوش مصنوعی در اروپا بسازد، باید فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند نود N5 و N4 (به‌ترتیب کلاس‌های پنج و چهار نانومتری) را به اروپا منتقل کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.